Wie zeilt volgt een koers in zijn leven Tekst: S. Z. Tien jaar geleden besloot hij te gaan zei len en kocht een boot van 5x/2 meter, zwaar oud geval dat heel wat inspanning vroeg om op te tuigen en uit de haven te roeien. Beginnerswerk liep uit in plaatselijke wed strijden op baaien langs de Engelse zuid oostkust, hij begon te begrijpen wat een zeilboot voortstuwt, wat je met taktiek kunt bereiken, hoe je de reacties en ge dachten op de helmstok moet concentreren: duidelijke geestelijke stimulansen bij het zeilen. Daarna werd het een Snipe, nog kleiner; veel gesjouw om dit bootje van het strand naar het water te krijgen, en na optuigen met opgetrokken zwaard van lagerwal af te zeilen met zo'n bliksemsnel reagerende boot. Vergeet niet, hij was toen 51; dan is een dinghy je wel eens te vlug af. Daarna werd het een Fireball, polyester romp en gepolijst houten dek. ook 5 meter lang, maar heel fijn zeilend ook bij lichte wind voor de kust. Goed opletten bij vlagen, planeren op zeedeining: altijd een zwemvest aan. Heel fijn als na afloop van de wed strijden de nooit eindigende gesprekken en discussies met mede-zeilers of iets goed ging of verkeerd. Dat is gebruikelijk als er één club is in een vaargebied; dan komen de mensen bij elkaar. Anders gaat ieder met zijn boot naar eigen haven, na de finish. De bar en de gezelligheidsactiviteiten man keren dan veelal. Na een invitatie om op een grotere boot een wedstrijd rond het eiland Wight mee te maken viel zijn besluit: ik koop een 34-voeter van Sparkman Stephens; op de Boat Show 1969 voelde hij instinctief aan dat dit precies de boot voor hem was. De kennismaking met de ontwerper Olin Stephens werd een werkrelatie en een nauwe vriendschapsband. De boot werd afgeleverd, gedoopt, te water gelaten, opgetuigd, ge trimd, getest en klaargemaakt voor het wedstrijdseizoen. Het moeilijkste was, een vaste bemanning te organiseren: er waren zes zeilers voor nodig maar het lukte via de bootbouwers een team samen te stellen. Kennismaking en discussies bij een borrel, op de flat. De eerste wedstrijd op de Noordzee, met harde wind, leerde veel over het gedrag van de boot en van de bemanning, na tuurlijk werden er fouten gemaakt. De Cowes-Dinard race later in het seizoen, gedeeltelijk in dikke mist, de Channel Race: de Fastnet Race: zo begon zijn zeewedstrijd- zeilseizoen. Moeilijkheden met zeilen, accu's en andere zaken. Zei iemand: mijnheer, u zit nu eenmaal in die boot, houd op met erover te praten en zeil met die praam, zoals die is, dan bereiken we misschien iets! Tijdens een etentje aan de wal na een wedstrijddag: taktische problemen door nemen, informatie uitwisselen om prestatie niveau hoog te houden, technische details bespreken: lengte spinnakerbomen, offer- brenging van de schootlieren, verdubbeling van de veiligheidsnormen. De „Morning Cloud" werd in oktober naar Australië verscheept; ze vlogen erheen, startten op Tweede Kerstdag in de droge hitte met nog 78 deelnemers voor de Syd- ney-Hobart race, konden 67 uur voor spin naker varen met een licht briesje, dat daarna omsloeg in een storm met hagelstenen en zware zeeën regelrecht uit het Zuidpool gebied. Eerste prijs, grandioze feesten rond Nieuwjaar begin van het zeilseizoen. Hij schreef er een boek over dat ook in Nederland is uitgekomen en besluit dat boek met die schitterende foto's (die je weer helemaal aan boord van je eigen schip doen leven) met een hoofdstukje over kunst en genot van het zeilen. Racen met 40- voeters? Hoeft helemaal niet! Alle genoegens van de grootschalige wedstrijdsport komen over op het jollenzeilen: de fysieke opwin ding, de instinctieve verstandhouding tussen stuurman en fokkemaat, de bliksemsnelle taktische beslissingen, de conditie van de zeilen, het kleine verschil tussen winnen en omslaan. En zo gaat het door. Wie een kieljacht heeft kan enorm veel opsteken uit dit boek over de tip-top con ditie van schip en tuig, de veiligheidsmarge, de vele factoren die de kwaliteit van de bemanning bepalen, zeemanschap en zuivere lichaamskracht en -conditie, persoonlijkheid en ervaring van bemanningsleden, en de functie-omschrijving van de roerganger: urenlang de boot zuiver op wind of kompas te sturen. Werken op het voordek vereist bij zwaar weer veel lef en taaiheid het schijnt dat pas boven de vijfentwintig het weerstandsvermogen zich voldoende heeft ontwikkeld. De zeilsport tegen de achtergrond van het maatschappelijk leven van ieder van ons, zeilers! Het enorme contrast met het dagelijkse werk! De absolute noodzaak van samenwerking en goede onderlinge ver standhouding op een klein zeiljacht. En dat zijn nog maar enige van de thema's uit dat fantastisch-mooie boek van Edward Heath, vier jaar Eerste Minister in Enge land, dan oppositieleider; nu geen voor zitter meer van de conservatieven, en ook dit seizoen weer strevend naar uitmuntend heid in oceaan- en zeezeilen. „Zeilen: een koers in mijn leven" (uit gave Hollandia, Baarn) ligt in alle boek winkels te koop: een boek over overwin ningen, nederlagen en zeiltragedies. Eén der weinige boeken op zeilgebied zowel over kleine als grote jollen en jachten. Eén der weinige boeken met 16 pagina's „zeilersalbum" in kleur in het midden. Een boek waarin heel veel van wat wij zeilend in Zeeland ervaren, overkomt naar de lezer: de band met de bemanning en het vaartuig, de fysieke en mentale eisen, de romantiek van de zee en ook de strijdlust, de hechte band met de andere leden van de zeil vereniging. In de zeilsport is er plaats voor iedereen die een gezonde en bovenal: actieve re creatie wenst! 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1978 | | pagina 27