Panorama van Domburg rond de eeuwwisseling. Het oude badpaviljoen werd in 1889 af gebroken en vervangen door een groter en moderner ingericht gebouw, met een aparte damessalon en veranda's aan de voor- en achterzijde. Het bevatte binnenbaden die met verwarmd zeewater waren gevuld. Het vloedwater werd met juk en emmers uit zee gehaald en op het strand in een ton gestort, die op een karretje was gemon teerd. Was de ton vol, dat trok men de kar van het strand naar het badpaviljoen, waar men de binnenbaden met het vloed water vulde. Het badpaviljoen heeft jaren lang bekendheid genoten door de kinderbals die er gehouden werden. In 1898 werd op de duinen het strand hotel gebouwd, dat in 1943 door de Duitsers werd opgeblazen. In de beginjaren van deze eeuw werd Domburg tevens een aantrekkelijk oord voor een aantal bekende kunstschilders, die op Walcheren werkten en van hun werk in Domburg tentoonstellingen organiseerden. Hun belangstelling voor Domburg is ver klaarbaar. Niet zozeer de natuur en de zeebaden, maar het geld dat de vorstelijke en adellijke families meebrachten, moet één der voornaamste drijfveren zijn geweest. Van de kunstschilders die er destijds ten toonstellingen van hun werken hielden, wa ren Jan Toorop en Piet Mondriaan wel de bekendsten. Toorop heeft er een tijd lang gewoond, maar Mondriaan kwam er slechts zo nu en dan. Tussen 1908 en 1915 verbleef hij jaarlijks enkele weken op Walcheren. Ook daardoor kreeg Domburg buiten Zee land steeds meer bekendheid. Zo werd Dom burg in 1912 bezocht door 2500 badgasten. Er werden in dat jaar 8096 baden gebruikt. Daarvan werden er 635 genomen aan het herenstrand, 1521 aan het damesstrand en 5940 aan het gemengde strand. Vermoedelijk met het oog op de toekomstige badgasten werd er reeds in 1851 in Domburg een hulppostkantoor gevestigd, in 1883 gevolgd door een telegraafkantoor. In 1900 bouwde men er een gasfabriek die gas produceerde tot 1912. Daarna werd er gas aan Domburg geleverd vanuit de gasfabriek te Vlissingen. Op 14 juni 1906 begon de exploitatie van een stoomtram die Domburg met Middel burg en Vlissingen verbond. Tot 1937 bleef deze stoomtramverbinding in stand, waar na de autobus het personenvervoer over nam. Als badplaats van allure kreeg Dom burg in 1914 een golfbaan die ook nu nog regelmatig als zodanig wordt gebruikt. Gedurende de eerste wereldoorlog liet een groot gedeelte van de Duitse gasten verstek gaan, maar de faam van Domburg als badplaats was gevestigd en dat is zo ge bleven tot de dag van vandaag. Openbare en andere gebouwen. Het oorspronkelijke stadhuis dateert al van vóór 1545. In 1567 werd op dezelfde plaats een nieuw stadhuis gebouwd. De gevel werd daarna nog enkele malen ver nieuwd, terwijl het inwendige regelmatig werd aangepast aan de eisen van de tijd. De kerk van Domburg was gewijd aan Sint Jan. De oorspronkelijke kerk werd in de loop van de tijd enkele malen verbouwd en uitgebreid. Op 10 oktober 1848 werd de kerk getroffen door blikseminslag. Het gebouw brandde uit waarbij tevens een aantal op het strand gevonden altaarstenen ernstig werd beschadigd. In 1850 werd het herstelde kerkgebouw weer in gebruik ge nomen. Even buiten Domburg werd reeds in 1620 een ambachtsheerlijke molen gebouwd. Het was een houten standaardmolen, die in 1810 in partikuliere handen overging. De nieuwe eigenaar liet de oude molen slopen. In 1817 werd op dezelfde plaats de stenen grondzeiler Weltevreden gebouwd, die er ook nu nog staat. De molen van Domburg. Opname 1977. In de loop der jaren heeft ook het knusse marktpleintje van vroeger een algehele ver andering ondergaan. Oudere Domburgers zullen zich ongetwijfeld de toestand nog wel herinneren, zoals die op de bijgaande afbeelding staat weergegeven. Geheel links is nog een deel van het oude stadhuis te zien, met de aangrenzende bebouwing waar onder een boerenschuur. Ook de oude dorpspomp staat er nog op.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1978 | | pagina 16