Panorama van Domburg rond de eeuwwisseling.
Het oude badpaviljoen werd in 1889 af
gebroken en vervangen door een groter en
moderner ingericht gebouw, met een aparte
damessalon en veranda's aan de voor- en
achterzijde. Het bevatte binnenbaden die
met verwarmd zeewater waren gevuld. Het
vloedwater werd met juk en emmers uit
zee gehaald en op het strand in een ton
gestort, die op een karretje was gemon
teerd. Was de ton vol, dat trok men de
kar van het strand naar het badpaviljoen,
waar men de binnenbaden met het vloed
water vulde. Het badpaviljoen heeft jaren
lang bekendheid genoten door de kinderbals
die er gehouden werden.
In 1898 werd op de duinen het strand
hotel gebouwd, dat in 1943 door de Duitsers
werd opgeblazen.
In de beginjaren van deze eeuw werd
Domburg tevens een aantrekkelijk oord voor
een aantal bekende kunstschilders, die op
Walcheren werkten en van hun werk in
Domburg tentoonstellingen organiseerden.
Hun belangstelling voor Domburg is ver
klaarbaar. Niet zozeer de natuur en de
zeebaden, maar het geld dat de vorstelijke
en adellijke families meebrachten, moet één
der voornaamste drijfveren zijn geweest.
Van de kunstschilders die er destijds ten
toonstellingen van hun werken hielden, wa
ren Jan Toorop en Piet Mondriaan wel de
bekendsten. Toorop heeft er een tijd lang
gewoond, maar Mondriaan kwam er slechts
zo nu en dan. Tussen 1908 en 1915 verbleef
hij jaarlijks enkele weken op Walcheren.
Ook daardoor kreeg Domburg buiten Zee
land steeds meer bekendheid. Zo werd Dom
burg in 1912 bezocht door 2500 badgasten.
Er werden in dat jaar 8096 baden gebruikt.
Daarvan werden er 635 genomen aan het
herenstrand, 1521 aan het damesstrand en
5940 aan het gemengde strand. Vermoedelijk
met het oog op de toekomstige badgasten
werd er reeds in 1851 in Domburg een
hulppostkantoor gevestigd, in 1883 gevolgd
door een telegraafkantoor. In 1900 bouwde
men er een gasfabriek die gas produceerde
tot 1912. Daarna werd er gas aan Domburg
geleverd vanuit de gasfabriek te Vlissingen.
Op 14 juni 1906 begon de exploitatie van
een stoomtram die Domburg met Middel
burg en Vlissingen verbond. Tot 1937 bleef
deze stoomtramverbinding in stand, waar
na de autobus het personenvervoer over
nam. Als badplaats van allure kreeg Dom
burg in 1914 een golfbaan die ook nu
nog regelmatig als zodanig wordt gebruikt.
Gedurende de eerste wereldoorlog liet een
groot gedeelte van de Duitse gasten verstek
gaan, maar de faam van Domburg als
badplaats was gevestigd en dat is zo ge
bleven tot de dag van vandaag.
Openbare en andere gebouwen.
Het oorspronkelijke stadhuis dateert al
van vóór 1545. In 1567 werd op dezelfde
plaats een nieuw stadhuis gebouwd. De
gevel werd daarna nog enkele malen ver
nieuwd, terwijl het inwendige regelmatig
werd aangepast aan de eisen van de tijd.
De kerk van Domburg was gewijd aan
Sint Jan. De oorspronkelijke kerk werd in
de loop van de tijd enkele malen verbouwd
en uitgebreid. Op 10 oktober 1848 werd
de kerk getroffen door blikseminslag. Het
gebouw brandde uit waarbij tevens een
aantal op het strand gevonden altaarstenen
ernstig werd beschadigd. In 1850 werd het
herstelde kerkgebouw weer in gebruik ge
nomen.
Even buiten Domburg werd reeds in 1620
een ambachtsheerlijke molen gebouwd. Het
was een houten standaardmolen, die in
1810 in partikuliere handen overging. De
nieuwe eigenaar liet de oude molen slopen.
In 1817 werd op dezelfde plaats de stenen
grondzeiler Weltevreden gebouwd, die er
ook nu nog staat.
De molen van Domburg. Opname 1977.
In de loop der jaren heeft ook het knusse
marktpleintje van vroeger een algehele ver
andering ondergaan. Oudere Domburgers
zullen zich ongetwijfeld de toestand nog
wel herinneren, zoals die op de bijgaande
afbeelding staat weergegeven. Geheel links
is nog een deel van het oude stadhuis te
zien, met de aangrenzende bebouwing waar
onder een boerenschuur. Ook de oude
dorpspomp staat er nog op.