Miljoenste auto over
Zeelandbrug
De andere foto is van een latere tijd.
De voorgevel van het oude stadhuis is er
noe op te zien, maar de pomp was al
verdwenen. Het verkeer had toen zijn tol
reeds geëist. Ook de oude boerenbehuizingen
die vroeger de straatwand vormden, aan
sluitend tegen het stadhuis, zijn er niet
meer. Ze hebben plaats gemaakt voor res
taurants en andere op de recreatie afge
stemde zakenpanden. Een verarming of een
verrijking? De meningen daarover zullen
wel verdeeld zijn. Ook Domburg moest met
zijn tijd mee, ofschoon het oude vaak meer
aanspreekt dan het nieuwe.
Uit de aard der zaak kon in een kort
bestek niet aan alle aspekten uit de ge
schiedenis van Domburg aandacht of vol
doende aandacht worden besteed. Wie er
meer van wil weten, moge ik verwijzen
naar de bijgevoegde literatuuropgave.
Geraadpleegde literatuur.
Dr. C. Dekker: Zuidbeveland.
Dr. D. P. Blok: De Franken.
Dr. W. A. van Es: De Romeinen in Nederland
Dr. L. P. Louwe Kooymans en ir. J. A.
Trimpe Burger: Gids bij de Nehalennia ten
toonstelling 1971.
Rijks Geologische Dienst: Toelichting bij
het kaartblad Walcheren.
Dr. H. P. H. Jansen: Geschiedenis van de
lage landen in jaartallen.
Torsten Capelle: Die Friihgeschichtlichen
Metalfunde von Domburg auf Walcheren.
M. P. van Empe! en H. Pieters: Zeeland
door de eeuwen heen.
Dr. W. S. Unger en Dr. J. J. Westendorp
Boerma: De steden van Zeeland. Archief
Zeeuws Genootschap, 1954.
Dr. W. C. Braat: Zeeland in de Vikingtijd.
Archief Zeeuws Genootschap, 1954.
Mr. M. F. Lantsheer en F. Nagtglas: Ze-
landia Illustrata.
H. M. Kesteloo: Domburg in woord en beeld.
Charles de Coster: Zeeland door de bril
van 1873.
M. P. de Bruin: Zeeuwse kroniek (Zeeuws
Tijdschrift 1964 nr. 3 en 1972 nr. 1).
W. Polman Kruseman: Zeeland van 1813
tot 1913.
L. W'. de Bree: Zeeuws Prentenboek (Zeeuws
Tijdschrift 10e jaargang).
Op donderdag 15 juni j.l. is de miljoenste
auto in dit jaar de Zeelandbrug gepasseerd.
Vorig jaar was dit op 26 juni.
Tevens was het op 15 juni 12V2 jaar
geleden, dat de Zeelandbrug officieel door
koningin Juliana voor het verkeer werd
open gesteld.
De villa Carmen Sylva anno 1977.
Het vroegere marktplein.
Het latere marktplein.
17