scheepsbouw in hout in Zeeland Magazine nr. 36. Tussen de jaren 1857 en 1929 zijn ook in Zierikzee enkele kleine werfbedrijven werkzaam geweest ten behoeve van de binnenvaart en de visserij. In 1872 kreeg de Commercie-of stadswerf er opdracht voor de bouw van een hoogaars. De meeste hoogaarzen zijn echter gebouwd op de werf van Johan van Duivendijk. Deze huurde in 1856 van de gemeente Zierikzee een stuk grond waarop hij een scheepstimmer werf stichtte. Hij kreeg er volop reparatie- werk aan hoogaarzen. In 1865 bouwde hij zijn eerste hoogaars en van toen af tot 1890 liep er nagenoeg elk jaar een hoogaars van stapel. Verder was er veel reparatie- werk aan hoogaarzen en hengsten. In 1898 eeraakte Van Duivendijk in financiële moei lijkheden, waardoor het werfbedrijf moest worden opgeheven. In 1891 werd aan de scheepstimmerdijk te Zierikzee een tweede werfbedrijfje gesticht door Adriaan van de Velde. Het werd in 1915 overgenomen door een zekere De Bruin, die afkomstig was uit Ossenisse of Hontenisse. Dat hij zich in Zierikzee vestigde is verklaarbaar, om dat reeds eerder een aantal Zeeuwsvlaamse vissers zich met hun gezinnen in Zierikzee hadden gevestigd. Mede doordat tijdens de oorlog 1914— 1918 een deel van de vissersvloot uit Blan- kenberge en Heijst naar Zierikzee was uit geweken en van daaruit ging vissen, was er in die jaren op de werf van De Bruin voldoende onderhouds- en reparatiewerk. In 1921 nam J. van Duivendijk het bedrijf over. Een tijd lang had ook hij voldoende reparatiewerk, niet alleen aan vaartuigen uit Zierikzee, maar tevens aan houten vissersvaartuigen uit Ouddorp en Goeree. Ook de botters en hoogaarzen van de vis- serijpolitie behoorden tot zijn vaste klanten. In 1929 werd de werf opgeheven. De houten vaartuigen hadden toen grotendeels afge daan en van overschakeling op de ijzerbouw is het blijkbaar niet kunnen komen. In Bruinisse heeft de scheepswerf zich nog tot heden kunnen handhaven. Het be drijf werd er omstreeks 1888 gesticht en lag toen binnendijks aan de Steinweg. Vijf iaar later werd het overgenomen door Piet van Duivendijk. Deze bouwde er na dien een flink aantal hoogaarzen. In 1894 kwam de eerste gereed, de Bru 24, en in 1907 de laatste, de Bru 50. Vanuit de bouwloods aan de binnenkant van de dijk moesten de schepen via een ingevette hou ten slee, door 7 of 8 mannen over de dijk worden getrokken. Ook in Tholen moest men zich aanvankelijk op dezelfde wijze behelpen. In 1908 bouwde Dirk van Dui vendijk in Bruinisse een nieuwe loods bui tendijks. In de dertiger jaren is men er overgeschakeld op de bouw van ijzeren kotters. Het overhalen van een nieuwe hoogaars over de dijk. Overgenomen uit Bruinisse met vlag en wimpel door J. C. Reitsma d'Ancona. Ook Yerseke bezat in de vorige eeuw al een scheepstimmerwerf. Het bedrijf werd kort voor 1885 gesticht door C. Siereveld uit Arnemuiden aan de dijk van de Buren- polder. Niet lang daarna begon ook C. R. van Os een werfbedrijf aan de Hardenhoek. De werf van Siereveld was in de eerste plaats een reparatiebedrijf. Meer dan één hoogaars werd er niet gebouwd. In 1922 namen de gebroeders Meerman het bedrijf over. Kort daarna kwamen ze ook in het bezit van de werf van Van Os. In 1928 werd laatstgenoemde werf opgeheven en werd de werf aan de Burenpolderdijk over gedragen aan J. W. van Os. Kort daarna schakelde deze over op de bouw en de reparatie van ijzeren schepen. Een scheepstimmerwerf die in de loop der jaren een groot aantal platbodems ten behoeve van de Zeeuwse visserij heeft "ebouwd, ligt aan de Eendracht bij Tholen. In 1872 werd het bedrijf door Dirk van Duivendijk overgenomen van de vorige ei genaar, die De Boer heette. Tussen 1872 eu 1906 bouwde men er 92 schepen. Melis van Duivendijk die eerder een werf in Willemstad had gesticht, kwam in 1906 naar het familiebedrijf in Tholen terug en bouwde er tot 1940 nog ongeveer 30 vaar tuigen. De werf is nog steeds in bedrijf. Voor meer bijzonderheden moge ik ver wijzen naar het artikel Tholen: Een eeuw 22

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1978 | | pagina 22