sssat»
we al kennis gemaakt met het inwendige
van zo'n „Loper", waar we via een flink
hoge ladder het praktische en genoeglijke
interieur bezichtigden. Je zou de buiten
entourage daarbij kunnen fantaseren, hoe
wel ik daar nauwelijks tijd voor had tijdens
de boeiende rondleiding door het bedrijf.
Bouwdoos.
De totstandkoming van zo'n schip, van
welke afmeting ook, deed mij als leek
denken aan een bouwdoos in reuzen-for
maat. In hallen, loodsen, entresols en zol
ders zijn onderdelen opgeslagen en lopend
in een bepaalde volgorde zie je de schepen
als het ware groeien. Eerst de hal met
mallen, van de „Loper" ditmaal, waar de
rompen en dekken van fiberglass, oftewel
polyester, worden „gegoten". De kleur van
het schip is dan al bepaald, want die wordt
in de mal gespoten vóór de polyesterlaag
wordt aangebracht.
Ook de interieurs zijn meestal van fiber
glass. Bij grotere schepen worden die vaak
in hout uitgevoerd. Deurtjes, laatjes, ban-
De Standvast.
De afwerking binnenin hec schip voordat het dek bevestigd wordt.