Consumentenonderzoek naar betrouwbare vis- en werkboten, spaart mensenlevens Tekst: Cor van Heugten. Volgens officiële Hiswa-gegevens groeit de watersport in Nederland elk jaar met 10 procent. Op een totale vloot van 175.000 geregistreerde zeil- en motorboten (tellin gen in jachthavens, enz.) worden jaarlijks beslist 15.000 tot 20.000 nieuwe boten in vele takken van watersport verkocht. Eén van de snelstgroeiende takken van de wa tersport is de „zeehengelsport" en de boot visserij op de ruimere binnenwateren, delta wateren, Waddenzee, IJsselmeer, grote ri vieren en de kustgebieden vanaf de stranden in België en Nederland. Wat de bootvissers betreft is er een ware doorbraak in de aankoop van snelle polyester-jollen, die in gewichten van 70 tot 300 kilo gemakkelijk op een autodak of boottrailer (achter de wagen) te vervoeren zijn. De snelle groei van de bootvisserij op wat ruwer buitenwater heeft de laatste 10 jaar een groeiend aantal ongevallen te zien gegeven. Er zijn duizenden polyester-bootjes verkocht, die door de manschappen van de rijkspolitie te water en maatschappijen voor schipbreukelingen als „drijvende dood kisten" en „polyester-tobbes" werden af gekraakt. Ook de hengelsport-organisaties en hengelsport-auteurs hebben zich het lot van de vele bootvissers die in de loop der jaren in grote en zelfs fatale moeilijk heden kwamen, aangetrokken. Er zijn vei ligheidsvoorschriften met vele tips voor reddingsmiddelen (aan boord) en wenken voor de vele nieuwbakken schippers ver schenen. Ook in een aantal zeehengelsport- boeken is uitvoerig aandacht aan „veiliger bootvissen" besteed. Het blijkt echter, dat ook vele ervaren watersporters, die dure schepen kopen, vaak hopeloos tekort schieten bij de aanschaf van volgbootjes of dinghies. Er blijken dui zenden motorboten en kapitale jachten; voor de verbindingen met de wal op ondiep water, met levensgevaarlijke plastic „tob bes", te zijn uitgerust. Ook in de diensten van waterstaat, waterschappen en aanne mingsmaatschappijen in de waterbouw, blij ken vaak roeiboten met aanhangmotor, kleine jollen en vletten in gebruik, die bij windkracht 2 of 3 op wat ruimer water, al problemen opleveren. Zeker bij ondes kundig gebruik, spelevaren van kinderen of verkeersproblemen op de drukbevaren wa terwegen met hoge golfslag of zuiging door de beroepsvaart (duwvaart). Enkele ervaren bootvissers en waterspor ters hebben de laatste jaren een soort con sumenten-onderzoek ingesteld om de vele nieuwkomers in de watersport en boothen gelsport, een beetje wegwijs te maken. Er is op grond van keiharde en volkomen objectieve beproevingen een begin gemaakt met het testen van snelle jollen en andere polyester-boten, die bij voorkeur voor de vaart en sportvisserij op de Deltawateren, Wadden en IJsselmeer gebruikt zouden kun nen worden. Het begrip „zeewaardigheid", dat door vele op winst beluste firma's wordt ge hanteerd, is voor de open jollen en vletten op deze woelige wateren met snel oplopende golfslag en verradelijke eb- en vloedbewe gingen en brandingsgolven, natuurlijk een lachertje. Bij de tips over kwaliteiten en vaareigenschappen van de polyesterjollen, die het merendeel van de aankopen uit maken, wordt de bootvisserij op de kust wateren en het IJsselmeer, als een „mooi weer bedrijf" beschouwd. De meeste typen jollen met buitenboordmotor; vaak met snelle speedboot-bodems, moeten boven windkracht 2 beslist niet meer uitvaren. Welke visboten? Wie een veilige en comfortabele visboot voor het binnenwater zoekt, moet bij voor keur een boot van minstens 3,50 meter lengte kopen. Voor het ruwere water is een lengtemaat van 4 meter en meer. nog beter. Een aantal bootvisclubs langs de kust eist al een minimum-lengte van 4 meter met bijpassende breedte, al is dat op zich nog geen waarborg voor goede vaareigen schappen, stabiliteit en extra drijfvermogen. Het is echter een goed uitgangspunt, dat door vele andere veiligheids-eisen kan wor den gevolgd. Koop bij voorkeur een boot, die door Iuchtkasten (al of niet volge- schuimd); zoveel extra drijfvermogen heeft, dat ze in volgeslagen toestand nooit zinkt, kentert en liefst nog te varen is. Er zijn maar weinig polyester-jollen met goede vaareigenschappen, die aan deze ei sen voldoen. Het merktype With; een Noor se jol van topkwaliteit, geimporteerd door de NV Ido uit Hendrik Ido Ambacht, vol doet aan die eisen. Diverse typen, de 300, 400 en de ideale 500, hebben ook extra Iuchtkasten met veel drijfvermogen in de zij kanten van de boot, die het gevaar van omslaan (kenteren) in volgeslagen toe stand, praktisch uitsluiten. In een vergelijkend consumenten-onder- zoek blijkt ook de Ranafisk goede vaar eigenschappen, ook op ruw water te heb ben (Kemper en van Twist in Dordrecht). Ook de Orkney Longliner van Accres uit Capelle aan de IJssel, wel een langzame boot, gedraagt zich goed in golven en bran ding. Laatste nieuws. Vele jaren al is de With-400 met een lengte van 4,42, breedte 1,78 m en een restdrijfvermogen van 730 kilo, favoriet in de klasse van de open jollen geweest. Evenals de wat kleinere With-300 (3,65 1. en 1,65 br.) heeft deze zeer snelle jol uitstekende vaareigenschappen. Ook het feit, dat de rijkspolitie te water een aantal van deze With-400 jollen aan boord van de grote patrouilleschepen heeft, zegt wel wat. Op de Hiswa 1978 heeft de Noorse scheepsbouwkundig ingenieur Bror With het beste gebracht, wat er in dat type jol, waar ter wereld dan ook, te koop is. De open joluitvoering is 5,28 m lang (17 voet) en 2,04 m breed. Op de rompvorm loopt een wereldpatent. In de unieke bodemvorm zijn de vaar eigenschappen van een langzame deplace- mentsboot met een aantal eigenschappen van een snelle planerende boot gecombi neerd. Dankzij deze revolutionaire vorm geving zijn er 8 zeer markante verschillen met de traditionele vormen en vaareigen schappen van jollen ontstaan, die alle belangrijke winstpunten zijn. De boot gaat ook bij 10 pk buitenboordmotor al direct bij de start planeren. De overgang naar het planeren verloopt zonder merkbare hellinghoek. In ruw water „zweeft" de boot over de golven. Er zijn veel minder vertikale bewegingen en slagen op ruw water. Ook bij plotseling stoppen en terugnemen van het gas is er geen oplopende hekgolf van de boot. De ligging in de steilste bochten, zelfs met zeer groot motorvermogen, is uitstekend. De snelheidsvariaties verlopen bijna onmerkbaar. Van het „op- en neergaan" van de kop van de boot, in of uit de plane, is geen sprake meer. In ruw water vliegt de boot niet van top naar top op de golven. De boot houdt voortdurend contact met het water. Het buiswater blijft aan alle kanten: ook de zijkanten van de hoge boordrand van de boot vrij van buiswater. Dankzij de zeer snelle bodem is slechts een klein motorvermogen nodig om te kunnen pla neren. Ook het brandstofverbruik is in vergelijking met andere joltypen van de zelfde afmetingen en totaalgewicht (250 tot 275 kilo) gering. In de zomer 1977 is de With-500 maan denlang door enkele zeer ervaren boot vissers op de Zeeuwse stromen beproefd. Ook de besturen van de boothengelclubs van Ter Heyde en 's Gravenzande hebben niets dan lof voor deze boot, die het beste aan veiligheid en vaareigenschappen te bie den heeft. Op advies van de testploeg is alleen aan de indeling van de open jol, dus het interieur uit een oogpunt van comfort, het nodige verbeterd. Er zijn b.v. ruimten in de Iuchtkasten gemaakt om hengel- spullen en bagage, anker en andere reddings middelen beter op te bergen. Voor een beetje ervaren schipper levert deze grote jol, zelfs in het kustgebied met windkracht 2 en 3, geen enkel probleem op. Er zijn testvaarten op volle zee voor Westkapelle tot windkracht 6 en 7 gemaakt. De With-500 is met slechts enkele tien tallen liters water binnen, bij deze wind kracht nog veilig door de hoge brandings golven bij vloed op het strand geland. Denk nu niet, dat er met deze boot onder deze zeer slechte weersomstandig heden gevaren mag worden. Vergeet het maar. Blijf boven windkracht 3 tot 4 ook met deze boot thuis. Maar het is goed te weten, dat een plotseling opstekende bui of een onweer met onverwachte windstoten, beslist te overwinnen is. De boot heeft een maximaal laadvermo gen van 715 kilo. De With-500 vaart al vrij snel met een 10 pk, maar is ideaal te varen met 28 tot zelfs 65 pk. Afhan kelijk van de lading en het aantal inzit tenden zijn snelheden van 25 tot 50 km mogelijk. De open joluitvoering is in feite de kale romp van de hardtop day cruiser uitvoering, die als With-Vital van 17 voet werd ontworpen. De open jol (visboot en werkboot) ligt nog beter op het water dan de hoger opgebouwde hardtop runabout. De open jol wordt in twee uitvoeringen van respectievelijk 6200 en 7200 gulden geleverd. Er kan, gezien het laadvermogen, nog met 6 tot 7 man gevaren worden. Voor sportvisboot is een bemanning van 3 of 4 aan te bevelen. 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1978 | | pagina 27