Bang voor een échte caravan zijn naar de lij-kant. De bijgeleverde zit/ ligkussens maken een prima bed, en in enkele minuten na opstaan is de caravan behaaglijk warm; ze blijft dat ook. Het isolatiesysteem is niet te vergelijken met de tentcaravan die alleen op warme dagen behaagt. Maar de prijs van zulke vouwcaravans met scharnierende vaste wan den is ongeveer de dubbele van een tent caravan. Het gewicht van deze laatste is veel minder dan van de „stijve" vouw caravan die niet door een kleine auto kan worden getrokken. Prijs en gewicht: zelfde of iets hoger dan van een normale caravan! Luchtweerstand veel minder en beter uit zicht ook. De Europli vraagt echt wel een twintig minuten werk om op te bouwen en aan te sluiten. De gewone toercaravan met vaste opbouw maakt een korte lunchstop moge lijk: deur openen, water opzetten en brood snijden. Te veel werk voor de Europli! Van daar dat we in de auto een tweepits- gascomfoortje hebben, een vouwtafeltje, twee klapstoeltjes en een doos met lunch- servies-toebehoren. Bij slecht weer hebben we ook wel in onze R16 gegeten, de ach terklep omhoog. Vouwcaravan vraagt meer werk, maar biedt minder luchtweerstand, ze kan in onze garage staan (oude auto buiten!). Natuurlijk zijn er de oplooprem, de torsievering, een reservewiel, praktische uitdraaisteunen, een grote disselkast met slot en een pastel- kleurige voortent (Domus) die zich perfekt aanpast bij het typisch Franse interieur met geribde eischaalkleurige binnenbekle- ding, notenhout-fineer meubels en heel veel roestvrij staal. Onze kinderen die een maand ermee reisden door Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen belden ons op: We hebben nog nooit een caravan gezien met zulke brede ramen en zoveel comfort als deze! En de kleinkin deren schreven: opa Zeeland, papa en mama hebben veel werk als we ergens gaan staan, maar het is de mooiste van allemaal! De vouwkampeerwagens worden steeds beter, ze vormen een prima oplossing voor het toeren door ons koel en winderig Zeeland! Tekst: Van Schaick Zillesen. Foto's van de schrijver. Met enige schrik voor de „grote" caravan, die het wel eens moeilijk doet bij harde wind of als een enorme oplegger je voorbij rijdt, namen we enkele jaren geleden het besluit: een vouwwagen achter de 1600-cc auto. Weldra bleek dat er bij de vouw wagens twee heel verschillende typen voor kwamen: de tentwagens en de vaste-wand wagens. We stonden met een tentje op de prachtige camping in Sluis en op een avond kwam daar een Parijzenaar aanrijden met een dichtgeklapte caravan achter zijn Re- naultje. Een kwartier later kwamen we daar weer voorbij: kijk nou eens, een volslagen en gerieflijke toercaravan! Praatje gemaakt en hij liet ons zijn Europli vouwbare caravan zien, merk „la bohème", Frans fabrikaat kenkastjes ophangen aan haken, hangkast om het draaipunt overeind zetten, tafels en gordijntjes ophangen: nog tien minuten werk. Gootsteenafvoer, gasaansluiting en accudraden gaan door een afsluitbare ope ning in de dubbel geïsoleerde vloer: peuter werkje maar tien minuten later is er koffie na de moeiteloze rit. Elektrische waterpomp, wandverlichting, gordijnbakken als berg plaats voor brillen, boekjes, specerijen en vele ander kleinigheden, vitragegordijntjes en daarbinnen tvpisch-Franse schuifgor dijnen. Ook in voor- en naseizoen in winderig Zeeland hebben we geen kou-problemen. Het polyester deksel is dik geisoleerd; er zijn vijf tochtvrije ramen die alle te openen met thermisch verzinkt chassis en 320 bij 200 cm leefruimte. Verliefd op „de zigeurin" zochten we de importeur en de verkoopzaak (Stoop-Sport in Bergen op Zoom), lekker dichtbij Een paar weken later stond de „stijve-wanden woonwagen" bij ons huis op Walcheren. We waren uitgebreid geïnstrueerd en doken in de problematiek van de opbouw. Rijdend naar huis hadden we al gemerkt, dat je over het caravandak heenkijkt; je ziet dus wie achter je rijdt. De vloer is een „legpuzzle": de linnenkast ligt neer geklapt, de keukenkastjes tussen de banken, de tafels idem, de bedden daarop; dan de gordijnen en hier en daar een laadje of ander stuk inventaris. Met de slotbeugels ontsloten, wil het donkergele dak vanzelf omhoog op vier gascilinders die op schok- brekers lijken, en voor- en achterwand gaan via een staaldraadjessysteem eveneens mee. Dan de grote sandwich-zijpanelen zelf optillen en vergrendelen, de leefruimte staat er! Keukenunit zetten op de onderbouw, keu-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1979 | | pagina 17