uiteen. Zo wordt in een rapport van de
Wetenschappelijke Raad voor het Regerings
beleid als maximum-capaciteit een aantal
van 200.000 boten genoemd. Een getal dat
de bestuurderen van vele problemen kan
afhelpen: Nederland is in dat geval al vol.
Geen zoeken meer naar lokaties voor jacht
havens, geen moeilijke confrontaties met
natuurbeschermers, landschapsbeschermers
en dergelijke.
Aan de andere kant zijn er studies waar
in 600.000 boten als maximum-aantal
wordt genoemd. Dat er zelfs door het grote
publiek over de toekomst van de watersport
wordt meegedacht (heel goed overigens),
blijkt wel uit de vele publikaties en inge
zonden stukken op dit gebied in watersport
tijdschriften. Zo stelde een lezer van de
„Waterkampioen" in een ingezonden brief,
welke is opgenomen in editie nr. 1 van
1979, dat er in Nederland ruimte is voor
2.000.000 (u leest het goed, 2 miljoen) boten.
Druk kan ook gezellig zijn?!
Een uitbreiding van het botenbestand
met 100.000 boten tot een totaal van
300.000 boten lijkt het meest reëel. Een
dergelijke uitbreiding houdt in, dat er nog
een groot aantal jachthavens zal moeten
worden aangelegd. Gaan we er vanuit, dat
er ook voor de 40.000 boten met een vaste
veelal landschapsontsierende ligplaats
buiten een officiële jachthaven een plaats
in een jachthaven moet komen, dan bete
kent dit, dat er in een periode van nog
geen 10 jaar, wanneer er „geen boot meer
bij kan", voor 140.000 boten jachthavens
moeten komen.
Uitgaande van nieuwe jachthavens met
een gemiddelde capaciteit van 350 boten,
ter grootte van 4 ha, betekent dit een aantal
van 400(1) nieuwe jachthavens, welke ge
zamenlijk een oppervlakte beslaan van on
geveer 1600 ha of 16 km2. In ons toch al
overvolle landje, waar industrievestiging,
stadsuitleg en wegenaanleg al zo'n grote
aanslag op de nog beschikbare ruimte ple
gen, zal het niet eenvoudig zijn om ge
schikte lokaties voor zoveel nieuwe jacht
havens te vinden. Bedacht moet worden,
dat jachthavens per definitie aan water
moeten zijn gelegen, terwijl juist de water
kant van Nederland vaak landschappelijk
zeer waardevol en kwetsbaar is, nog afge
zien van de aantasting van eventuele na
tuurwaarden.
Laten we aannemen, dat het lukt om
voldoende jachthavens aan te leggen, waar
tegen 1990 totaal ongeveer 300.000 boten
zijn gelegen. Dan zal er met die boten ook
gevaren moeten worden. Dat denken we
tenminste; wie midden in het zomerseizoen
langs een willekeurige jachthaven rijdt, op
een werkelijk schitterende dag, zal in de
meeste gevallen nog 40 a 60%> van de lig
plaatsen bezet zien. Een groot deel van
die binnenblijvende boten zal niet eens „be
woond" zijn, terwijl er op een aantal sprake
is van „theetje drinken".
De boot wordt veelal gebruikt als drij
vend tweede huis in de gezellige ambiance
van een jachthaven. Voor „theetje drinken"
kan in dat geval meestal worden gelezen
„borreltje drinken"; het jacht (we spreken
nu niet meer over boot, laat staan over
bootje) heeft een metamorphose ondergaan
tot cocktailbodem. Ieder zijn genoegen. Je
kunt je echter afvragen of deze categorie
watersporters niet beter een comfortabel
tweede huis had kunnen kopen, daarmee
een ligplaats biedend aan een „schuitje
varende" watersporter.
De druk op het vaarwater komt overigens
niet alleen van boten met een ligplaats
in een jachthaven. Het gebrek aan ligplaat
sen, de vaak extreem hoge liggelden en
de wens om de boot in de vakantie te
kunnen meenemen naar verder weg gelegen
Grootste lengte 9.90 m
Lengte op de lastlijn (loodlijnen) 8.40 m
Grootste breedte 4.75 m
Grootste breedte op de vermoedelijke lastlijn 3.35 m
Holte tot onderkant dek in de zijde (GS) 0.69 m
Holte tot bovenkant dekhoofd 7.03 m
Pleziervaartuig oude stijl.
Zeiljacht
vaargebieden, maakten de trailerboot po
pulair. Met deze categorie watersporters
wordt rekening gehouden bij de inrichting
van watersportgebieden; in het Veerse Meer
bevindt zich bijvoorbeeld een viertal open
bare, kosteloos te gebruiken trailerhellingen.
uwe stijl.
Nog simpeler is het vervoer en de stalling
van windsurfplanken. Het aantal van deze
snel populair wordende, betrekkelijk goed
kope vaartuigjes is in een tijdsbestek van
enkele jaren gegroeid tot ongeveer 20.000
in 1978. De Nederlandse Windsurf Bond
13