Stoomtram Goes-Borsele
Nieuwe radar-stations
van kustwacht beveiligen
ook bootvissers
Wat biedt de SGB?
Een stoomtram met houten rijtuigjes van
rond de eeuwwisseling... De ouderen onder
ons denken er met weemoed aan terug.
Het beeld hoorde bij een tijd, waarin het
leven nog in een lagere versnelling stond
en het reizen op zich nog als iets gezelligs
werd ervaren. Het spoor van vroeger bood
sfeer. Wat voor de ouderen een dierbare
herinnering oproept, is voor de jongeren
vaak niet meer dan een eerste kennismaking.
Zo'n confrontatie met een stuk historie
kan heel leerzaam zijn. Geen enkel geschie
denisboek vertelt over de enorme inspan
ningen, die nodig waren om de stoom
treinen van voorheen te laten rijden. Het
vraagt minstens vijf uur om een locomotief
„op druk" te krijgen. Zo is b.v. ook het
stoken tijdens de rit niet simpel een kwestie
van het opgooien van kolen. Stoken is
één van die vakken, die alleen door veel
ervaring kunnen worden aangeleerd. Ook
na de rit blijft het stoompaard een bron
van werkverschaffing. Het vuur moet wor
den uitgeschept, het rooster en de rookkast
vragen om een schoonmaakbeurt, verse ko
len moeten nog worden geladen......
Het landschap waardoor de trambaan
zich slingert, is zeer afwisselend. De eerste
kilometers voeren door laag weideland. Bij
's-Gravenpolder tuft het trammetje één der
mooiste gedeelten van Zeeland binnen. Het
heggenlandschap hier staat bekend om zijn
afwisseling en rijke flora. De eeuwigdurende
strijd tegen het water liet ook hier zijn
sporen na in de vorm van grillig kronke-
DIENSTREGELING
FAHRPLAN/HORAIRE
vertrek/Abfahrt/départ Goes:
10.30 14.30
zondagen van 6 mei t/m 30 sept.
dimanches de 6/5 jusqu'a 30/9 incl
Hemelvaartsdag 24 mei/24 mai
2e Pinksterdag 4 juni/4 juin
dinsdagen, woensdagen,
donderdagen en vrijdagen
van 3 juli t/m 17 augustus.
mardis. mercredis, jeudis et j
vendredis de 3/7 jusqu'a 17/8 incl.
zaterdagen van 7 juli t/m 18 aug.
samedis de 7/7 jusqu'a 18/8 incl.
tijd, die van toepassing is
die einschlagigen Abfahrtzeiten
temps corrélatif
tramnummer
21
23
Goes
10.30
14.30
's-Gravenpolder
X
Nisse
Kwadendamme
10.53
14.53
Hoedekenskerke
11.05
15.05
Baarland
X
Oudelande
11.20
15.20
tramnummer
22
24
Oudelande
11.40
15.40
Baarland
X
Hoedekenskerke
11.51
15.51
Hoedekenskerke
12.20
16.20
Kwadendamme
12.34
16.34
Nisse
X
X
's-Gravenpolder
X
Goes
13.00
17.00
X tram stopt op verzoek. Alle trams zijn stoomtrams.
Elke tram heeft zowel 1e als 2e klasse.
In elke tram rijdt een buffetrijtuig mee.
lende dijken en talrijke meertjes. Het
gebied rond Kwadendamme spant in dit
opzicht wel de kroon.
Op de terugweg stopt de tram 30 minuten
in Hoedekenskerke om u in de gelegenheid
te stellen de dijk te beklimmen. Hier, op
een steenworp afstand van de tramlijn,
ziet u de schepen zich traag langs de
Scheldestroom bewegen.
In elke tram rijdt een buffet- en een
balkonrijtuig mee waar u resp. versnape
ringen en souveniers kunt kopen. Te Oude
lande, het voorlopige eindpunt, vindt het
oliën van de stoomlocomotief plaats. Uw
post (SGB-ansichtkaarten!) kunt u kwijt in
de brievenbus van het 1ste klasserijtuig.
Uw post wordt dan van een speciaal SGB-
stempel voorzien. U merkt wel: een SGB-reis
biedt vele facetten! Niet onvermeld moet
blijven dat het centrum van Goes met zijn
oude gebouwen en gezellige winkelstraten
een bezoek meer dan waard is.
Wandelroute.
Een gedeelte van het gebied rond Kwa
dendamme is aangekocht door Natuurmo
numenten. Het is dit gebied waarvan de
SGB een kaart heeft gemaakt. Op deze kaart
is een uitgestippelde route aangegeven, die
begint en eindigt bij het station Kwaden
damme. De kaart is gratis bij de conduc
teur verkrijgbaar.
Het perron van de SGB is tegenover het
N.S. station Goes gelegen, aan de overzijde
van het rangeerterrein. Het station uitko
mende, ziet u op enige afstand links een
overweg. Direkt na deze overweg slaat u
meteen weer linksaf. Na 200 meter bevindt
u zich dan op het SGB-perron. Komt u
met de auto, dan kunt u deze op het terrein
bij de overweg parkeren.
Tarieven.
Bij Kwadendamme ligt de sectiegrens.
Voor 's-Gravenpolder en Nisse geldt het
tarief van Kwadendamme, voor Hoedekens
kerke en Baarland het tarief van Oudelande.
Goes-Kwadendamme 2e klas enkel 3,
retour 5,Goes-Kwadendamme le klas
enkel ƒ5,—, retour ƒ8, Goes-Oudelande
2e klas enkel 5,retour 8,Goes-
Oudelande le klas enkel ƒ8,retour
12,-.
Kinderen van 1 t/m 3 jaar gratis. Kinderen
van 4 t/m 12 jaar half geld (mits onder
geleide). Het tarief voor het vervoer van
een hond of grote bagage is 1,
Wat doet de SGB?
Bijna acht jaar nu al houdt de SGB zich
bezig met de verwerving en het onderhoud
van historische rijtuigen en locomotieven.
Deels door schenkingen, deels door eigen
aankopen is het bestand aan rijtuigen,
stoom- en diesellocomotieven en goederen-
materieel in die periode aanzienlijk ge
groeid. Elke zaterdag, het gehele jaar door,
bieden vrijwilligers de helpende hand bij
het herstel van het oude materieel. Dit is
verre van een eenvoudige zaak, omdat re-
serve-onderdelen niet meer voorhanden zijn.
Vaak blijkt dan ook het enig, geldverslin
dende alternatief: onderdelen laten gieten
of smeden. De SGB heeft als enige bron
van inkomsten de opbrengst uit de verkoop
van o.a. plaatsbewijzen en ansichtkaarten.
Voor vrijwilligers, die al een poosje „mee
draaien", is er de mogelijkheid om na een
opleiding in het bezit van een officieel
N.S.-diploma te komen. Op elke tram rijdt
een machinist en een hoofdconducteur, die
in het bezit zijn van zo'n diploma. Mocht
u over ons materieel of de techniek van
de stoomlocomotief wat meer willen weten,
stelt u zich dan met de SGB in verbinding,
die u geheel kosteloos een aantal stencils
zal toesturen.
Voor speciale vragen kunt u natuurlijk
ook altijd bij de machinist, conducteur of
stoker terecht. Ze zullen u graag van dienst
zijn. Woont u in de buurt en ziet u het
werken aan een museumtram ook wel zit
ten? Maak dan eens een praatje met een
SGB-lid of draai het onderstaande telefoon
nummer. Ook kunt u ons werk steunen door
donateur te worden voor min. 15,— per
jaar. De conducteur heeft daarvoor speciale
formulieren.
Voor inlichtingen over extra ritten voor
gezelschappen en voor plaatsreserveringen
in de gewone trams kunt u zich wenden tot:
Stoomtram Goes - Borsele, Postbus 250,
Goes, Telefoon 01100-2 83 07.
Door Cor van Heugten.
Het Nederlands Loodswezen heeft aan
Philips Nederland een opdracht gegeven voor
de levering van vier radar-installaties, die
de kustwacht op de vuurtorens van Schier
monnikoog, Terschelling, Huisduinen en
Haamstede gaat gebruiken. Deze kustradar-
stations maken het mogelijk een veel groter
zeegebied te bewaken, dan tot nog toe
alleen visueel; dus op zicht mogelijk was.
Dit betekent, dat ook de bootvissers in
vele kustgebieden, als ze in nood komen,
van deze opsporingsmiddelen kunnen pro
fiteren. Bij nacht en ontij, mist en slecht
zicht, zijn ook visboten en watersport
vaartuigen in nood (of vermist) door deze
radarposten gemakkelijk op te sporen. Het
is alleen zaak, dat bootvissers een radar
reflector aan boord hebben, die al eerder
door de specialisten van de reddingsmaat
schappijen zijn geadviseerd.
De radarbeelden worden opgevangen in
de vuurtorens van Schiermonnikoog, Ter
schelling en Haamstede. Alleen het beeld
van Huisduinen wordt overgebracht naar
de uitkijkpost „Kijkduin", die op enige af
stand van de vuurtoren ligt.
Er vissen zomer en winter al duizenden
zeehengelaars met hun visboten voor de
kust. Motorpech en mist zijn nog steeds
oorzaken, dat bootjes plotseling vermist
worden. Met een radarreflektor aan boord
is het voor de radar-kuststations vrij ge
makkelijk een vermist bootje te lokaliseren.
Het zou een goede zaak zijn, als visclubs
of andere verenigingen langs de kust eens
praten met de kustwacht, hoe er een goed
opsporingsbeleid van bootjes in moeilijk
heden kan komen. Een eenvoudige methode
zou al zijn, dat met een radarreflektor
bepaalde tekens worden gegeven, zodat de
kustwacht weet, dat er iemand in nood zit.
Hoe dat teken gegeven moet worden, radar
reflektor omhoog (zoveel maal) en omlaag
(in de boot), is een kwestie van afspraak
op de technische ontvangstmogelijkheden.
Het is ook even zaak na te gaan, op
welke afstanden deze radar-straal nog
werkt. De eerste installaties worden mid
den 1979 geïnstalleerd.
27