De „Viera Y Clavijo", die twee wereld
oorlogen overleefde, heeft een rijke geschie
denis. Het schip werd in 1911 in opdracht
van de Compagnia Trans Mediterranea ge
bouwd op de werf van de Caledon Ship
building Engeneering Co. Ltd. in Dundee.
In mei 1911 werd het in de vaart ge
nomen met als eerste kapitein A. C. Selfe.
Deze stoomboot is genoemd naar José de
Viera Y Clavijo (1731 1813), een Spaans
natuurkundige en geschiedschrijver, die zich
onderscheidde door zijn werk ter verbreiding
van de kennis van natuur- en wiskunde.
Voorts was hij een zeer goed dichter en
redenaar. Hij publiceerde een Algemene Ge
schiedenis van de Canarische Eilanden. Zijn
naam komt voor op de lijst van autori
teiten op het gebied van de Spaanse taal,
de Spaanse Academie.
De Viera Y Clavijo" werd ingezet als
onderlinge verbinding tussen de Canarische
Eilanden, als passagiersschip, maar ook als
gedeeltelijk vrachtschip voor het vervoer
van bananen en sinaasappelen. Éénmaal per
jaar werd een tocht naar Mauretanië on
dernomen. In een biografie van generaal
Franco komt ook de naam van deze stoom
boot voor. Op 17 juli 1936 scheepten Franco
en zijn vrouw Carmen Polo zich in voor
de reis van Tenerife naar Las Palmas. Dit
moet het eerste deel van Franco's reis
naar Spanje geweest zijn, aan de vooravond
van de Spaanse burgeroorlog.
Toen het schip in januari 1977 de haven
„De Val" in werd gesleept, bevond het
zich in sterk vervuilde toestand, maar de
inrichting was kompleet, zelfs de logboeken
waren nog aan boord. Na een grote schoon
maakbeurt kon „Viera Y Clavijo" omstreeks
Pasen 1977 voor het publiek worden open
gesteld. De heer en mevrouw Van der
Marei hadden zich er toen reeds blijvend
gehuisvest.
Na verloop van tijd kwam het schip
steeds meer in de belangstelling en door
reklame via de regionale WV's is men nu
van grote groepen bezoekers verzekerd. In
de ruimte voor op het schip, waar vroeger
de „derde klasse of het vee" werd onder
gebracht, is nu een klein scheepsmuseum
ingericht met stoommodellen, scheepslam-
pen, kompassen, bellen, e.d. Tevens wordt
het pubbek de gelegenheid geboden tot het
kopen van souveniers. De entreeprijs voor
het. bezichtigen van dit fraaie schip bedraagt
3,50, voor kinderen onder de tien jaar
1,—. „Onder de bezoekers bevinden zich
velen met maritieme belangstelling", vertelt
de heer Van der Marei.
Toen de „Viera Y Clavijo" in 1911 te water
werd gelaten, was het ingericht op het
vervoer van 176 passagiers, de dekpassagiers
daarbij inbegrepen. Er werd onderscheid ge
maakt tussen eerste en tweede klasse hutten.
In de laadruimte waren er dan ook nog
de couchettes met gordijntjes. Het schip
telde 38 bemanningsleden. De eerste passa
gierslounge is thans ingericht als woon
kamer voor de familie Van der Marei. De
daarin aangelegde centrale verwarming
werd zo onopvallend mogelijk bevestigd om
het authentieke karakter van de boot niet
aan te tasten. Onderin het schip, aan weers
zijden van de machinekamer bevinden zich
de hutten voor de personeelsleden, die blijk
baar geen opmerkelijk hoge waarde aan luxe
en komfort hebben gesteld.
Voor de geïnteresseerden is het betreden
van de machinekamer ongetwijfeld een be
levenis op zich. Er staan een triple-expansie
machine en twee vuurs-oliegestookte Schotse
ketels. Voor de liefhebbers nog wat nadere
gegevens. De middellijn van de triple-
expansie machine: H.D. 419 mm, slag:
711 mm, vermogen 1000 i.p.k., gross tons:
861, under deck tons: 703, net tons: 501,
deadweight tons: 535, lengte: 67,11 m,
De heer en mevrouw Van der Marei in de salon.
6