Trappenhuis in de salon. breedte: 9,10 m, diepgang: 3,71 m, asom- wentelingen: 98 per min. De hulpmachines zijn alle stoomgedreven. op het achterdek bevindt zich de stoomvuurmachine. Op het dek staan de volgende werktuigen: een stoomankerspil, twee laadlieren met schuin staande cilinder en zes laadbomen. De laadruim-inhoud bedragt 834 m3. De dekken en verdere betimmering is van teakhout en mahonie. De machines zouden nog direkt in werking gesteld kunnen wor den. De „Viera Y Clavijo" was in 1911 een zeer modern schip. Hoewel qua uiterlijk van het schip de nostalgie hoogtij viert, werden de navigatie-apparaten aan de eisen des tijds aangepast. In 1976 werd dan ook nog de hoogste klasse 100A-1 van Lloyd behaald. Vorig jaar mei nam de „Viera Y Clavijo" deel aan de grootse manifestatie „Rotterdam Martiem", ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Kamer van Koophandel en het 100-jarig bestaan van het Rotterdamsch Nieuwsblad. Het stoomschip werd met een sleepboot van Smit-Vos naar de Rotterdamse haven gesleept. De boot bleef daar een maand en het echtpaar Van der Marei mocht tijdens deze tentoonstelling vele dui zenden bezoekers ontvangen. Inmiddels blijken ook vele groepen ge- intersseerd te zijn in een aan vroeger her innerende ambiance te vergaderen. Het eet- zaaltje onderin het schip is thans voor dit doel ingericht en daar zal in de toekomst nog vele malen gebruik van worden gemaakt De „Viera Y Clavijo", het pronkjuweel van een scheepssloper 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1979 | | pagina 7