Unicef „kraamboot" blijkt
ideale sportvisboot
Door Cor van Heugten.
Onlangs leverde de Oosterhoutse scheeps
werf Amerglass 15 zgn. „bevallingbootjes"
af, die door Unicef voor snelle medische
hulpverlening in het ruige deltagebied van
Bangladesj zullen worden ingezet. Dit po
lyester-verwerkende bedrijf verwierf deze
bijzondere opdracht voor een snelle, veilige
en stabiele boot van gewapend polyester,
tegen felle concurrentie in, van diverse ge
renommeerde buitenlandse werven.
De „kraamboot", die 6 meter lang en
liefst 2,80 m breed is, heeft een bijzonder
opvallende constructie. Dit is te danken
aan de zeer extreme eisen, die voor het
varen in ondiep water met stroomversnel
lingen, tropische hitte en zware regenval
werden gesteld. De kraamboot kreeg o.a.
een huif om de opvarenden, zieke patiënten
en kraamvrouwen tegen felle zon en regen
te beschermen. Dankzij de simpele con
structie is de boot snel te repareren.
Er is een speciale schroef met wiervanger
gemonteerd om veilig tussen de waterplan
ten en zandbanken van deze onherbergzame
rivier-delta te kunnen manoevreren. De
bodem van de boot met geringe diepgang
is extra stevig gemaakt om op rotsoever
en stenen stranden veilig te kunnen afmeren.
De grote breedte (2,80 meter) bij een lengte
van 6 meter geeft de „kraamboot" zo'n
groot draagvlak en draagvermogen, dat de
boot ook bijzonder geschikt is voor het
vervoer van hulpgoederen, machines en
voorraden in dit geïsoleerde ontwikkelings
gebied.
De afgelopen week zijn de eerste afge
bouwde bootjes al naar Dakka verscheept,
waar de specialisten van Unicef de 15 boten
naar hun definitieve bestemming varen. De
kraamboten zijn met een 45 pk diesel van
Volvo-Penta uitgerust, die de boot zelfs in
woelig water een snelheid van 25 tot 30
kilometer geven. Ook zwaar beladen blijkt
de „kraamboot" heel wat mans en zuinig
met deze betrouwbare dieselmotor te varen.
De ontwerpers van Amerglass hebben in
middels aan „de Brabants-Zeeuwse werk
groep voor veilig bootvissen" de toezegging
gedaan, op basis van het kraamboot-ont-
werp, een goedkope versie als sportvisboot
voor de ruwe wateren van de Delta, Noord
zee en Wadden te maken. Omdat de ont
wikkelingskosten toch al in de eerste serie-
produktie zijn verwerkt, blijkt een vrij goed
kope uitvoering als visboot (voor sport en
beroep) en werkboot voor aannemingsbe
drijven en eenvoudige watersportkruiser,
mogelijk.
De komende maanden wordt ook een
prototype klaargemaakt voor beproeving
voor zwaar-invalide watersporters, die o.a.
aan een rolstoel zijn gebonden. Door de
enorme breedte van 2,80 bovenlijn (van
gangboord tot gangboord) is er achter de
polyester hard-top cabine (roefje tegen wind
en regen) zoveel ruimte in het „achterschip"
(10 vierkante meter), dat een invalide er
met de rolstoel terecht kan. Het is al
vele jaren een puzzel geweest een visboot
of day-kruiser voor invaliden tegen een
betaalbare prijs te vinden. De bijzondere
constructie en lengte- en breedte-maten
maakt deze boot bijzonder stabiel en dus
geschikt voor vele doeleinden in eigen land.
De boot lijkt niet alleen bijzonder ge
schikt voor sportvissen door zeehengelaars
op ruw water van de Delta, Wadden, Noord
zee en Hollands Diep en Haringvliet, IJs-
selmeer of Lauwersmeer. Ook voor vele
sportvis-verhuurbedrijven langs de kust lijkt
de boot in een grote behoefte te voorzien.
Bij de verhuur van viskotters is vaak een
minimum-aantal passagiers van 10 tot 15
gewenst om zo'n groot schip te laten varen.
Deze boot kan al met 3 tot 5 man aan
boord rendabel verhuurd worden, met of
zonder schipper.
De kraamboot blijkt door de snelle bo-
demvorm ook met een buitenboord-motor
vanaf 10 pk (12 tot 15 km) 20 pk (20 tot
25 km), 25 pk ongeveer 30 km en beduidend
hogere snelheden bij grotere buitenboord
vermogen (tot 50 en 60 pk) te kunnen
worden uitgerust. De boot is dan ook ge
schikt voor waterskiecn, diepzeeduiken en
trips met een fikse bries van bijv. wind
kracht 3 en 4 in de kustgebieden.
Voor vele zeehengelaars is het een voor
deel, dat de boot erg stabiel bij varen en
ankeren blijkt, door de zeer brede bodem-
vorm. Het aantal geschikte visdagen op
het ruime water kan dus zonder enig gevaar
verdubbeld worden, omdat de meeste kleine
jollen tot 3,50 en 4 meter al bij windkracht
2 tot 3 thuis moeten blijven. De ervaringen
van vele visbootclubs zijn, dat ongeveer
de helft van alle dagen per jaar het water
in Delta en Wadden te ruw is om met
de kleine visbootjes verantwoord uit te
29