Met een platbodem op de achtergrond,
hijst Remy het zeil.
de opbrengst van de verkoop van mijn
Hoogaars zag ik mijn kans schoon om
voor mezelf een Lemmerhengst te con
strueren."
Vuistregel.
Remy had op de ambachtschool, hij leerde
daar voor machinebankwerker zich het
constructietekenen eigen gemaakt. Bouwte
keningen van Zeeuwse platbodems waren
niet voorhanden. Remy moest het klaren
met de vuistregel van verhouding van
breedte tot lengte en van holte. Verder had
hij vroeger op de werf van zijn vader, al
de lijnen van de schepen goed in zijn hoofd
geprent. Wat er toen aan gegevens betref
fende verhoudingen was vastgelegd, ging
grotendeels verloren tijdens de watersnood
ramp in 1953.
Remy: „Mijn vader maakte nooit een
echte bouwtekening van een schip. Hoog
stens schreef hij enkele afmetingen aan de
hand van een mal op een kartonnetje, waar
natuurlijk in de loods niet meer naar om
gekeken werd. Voor de rest was het zicht-
werk. Middels zo'n mal kan je een schip
niet zonder meer verhoudingsgewijs verklei
nen of vergroten. Dat gaat niet. Toen mijn
vader bij ons in Walsoorden kwam wonen,
bij ons introk, heb ik heel veel met hem
gepraat. Aan de hand van mijn tekeningen
die ik op het oog maakte, kon hij niet
zien of een schip goed in elkaar zat. Pas
als het schip in de spanten stond, kon hij
zien of er wat aan mankeerde. Remy bouw
de zijn schepen, zonder mankeren, puur
intuïtief. Bij de afbouw van de allereerste
Lemmerhengst leefde vader Piet helaas niet
meer. Remy trok daarom naar het Belgische
garnalenplaatsje Boekhoute, waar naast de
kerk de „Bou -8 Isabella" ligt te pronken.
De „Isabella" is een houten Lemmerhengst,
dat nog door zijn vader was gebouwd.
Remy: „Van mijn vader wist ik, dat de
verhoudingen van dit schip niet helemaal
strookten met het authentieke type Lem
merhengst, dat voor de mosselvangst ge
bruikt werd. Dit schip was namelijk ge
bouwd voor de Noordzee en de holte van
deze schuit was aanmerkelijk dieper ge
maakt dan die van de vroegere Lemmer-
hengsten. Om de echte, originele mossel
vissersboot te kunnen maken, moest ik re
kening bestekklaar was, de boot die hij
de voorsteven van het schip goed, maar
de achtersteven was stijler dan de oor
spronkelijke."
Lemmerhengst.
De tekening van deze Lemmerhengst viel
dusdanig gunstig uit, dat alvorens de te
kening bestelklaar was, de boot die hij
voor zichzelf bestemd had, door een nieuwe
opdrachtgever werd besteld. Tijdens een
proefvaart op het Veerse Meer bleek de
Lemmerhengst „uit de kunst te zijn" en
wat oude schippers reeds lang tegenover
Remy hadden voorspeld en beweerd: „Hen
snelle boot."
Remy en zijn grote liefde in
uitgevoerd.
't klein
17