Met een platbodem op de achtergrond, hijst Remy het zeil. de opbrengst van de verkoop van mijn Hoogaars zag ik mijn kans schoon om voor mezelf een Lemmerhengst te con strueren." Vuistregel. Remy had op de ambachtschool, hij leerde daar voor machinebankwerker zich het constructietekenen eigen gemaakt. Bouwte keningen van Zeeuwse platbodems waren niet voorhanden. Remy moest het klaren met de vuistregel van verhouding van breedte tot lengte en van holte. Verder had hij vroeger op de werf van zijn vader, al de lijnen van de schepen goed in zijn hoofd geprent. Wat er toen aan gegevens betref fende verhoudingen was vastgelegd, ging grotendeels verloren tijdens de watersnood ramp in 1953. Remy: „Mijn vader maakte nooit een echte bouwtekening van een schip. Hoog stens schreef hij enkele afmetingen aan de hand van een mal op een kartonnetje, waar natuurlijk in de loods niet meer naar om gekeken werd. Voor de rest was het zicht- werk. Middels zo'n mal kan je een schip niet zonder meer verhoudingsgewijs verklei nen of vergroten. Dat gaat niet. Toen mijn vader bij ons in Walsoorden kwam wonen, bij ons introk, heb ik heel veel met hem gepraat. Aan de hand van mijn tekeningen die ik op het oog maakte, kon hij niet zien of een schip goed in elkaar zat. Pas als het schip in de spanten stond, kon hij zien of er wat aan mankeerde. Remy bouw de zijn schepen, zonder mankeren, puur intuïtief. Bij de afbouw van de allereerste Lemmerhengst leefde vader Piet helaas niet meer. Remy trok daarom naar het Belgische garnalenplaatsje Boekhoute, waar naast de kerk de „Bou -8 Isabella" ligt te pronken. De „Isabella" is een houten Lemmerhengst, dat nog door zijn vader was gebouwd. Remy: „Van mijn vader wist ik, dat de verhoudingen van dit schip niet helemaal strookten met het authentieke type Lem merhengst, dat voor de mosselvangst ge bruikt werd. Dit schip was namelijk ge bouwd voor de Noordzee en de holte van deze schuit was aanmerkelijk dieper ge maakt dan die van de vroegere Lemmer- hengsten. Om de echte, originele mossel vissersboot te kunnen maken, moest ik re kening bestekklaar was, de boot die hij de voorsteven van het schip goed, maar de achtersteven was stijler dan de oor spronkelijke." Lemmerhengst. De tekening van deze Lemmerhengst viel dusdanig gunstig uit, dat alvorens de te kening bestelklaar was, de boot die hij voor zichzelf bestemd had, door een nieuwe opdrachtgever werd besteld. Tijdens een proefvaart op het Veerse Meer bleek de Lemmerhengst „uit de kunst te zijn" en wat oude schippers reeds lang tegenover Remy hadden voorspeld en beweerd: „Hen snelle boot." Remy en zijn grote liefde in uitgevoerd. 't klein 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1979 | | pagina 17