Zeehengelreddingsboot
in haventje van Flauwers
Eerste woonbeurs
te Goes
Oplossing cryptogram
No. 19
De opdrachten volgden elkaar daarna
snel op. Maar ook de eigen kinderen werden
niet vergeten. Liesbeth Verras: „Voor onze
jongens heeft hij Philippiner Schouwen ge
bouwd. Echte ouderwetse, open vissersboten
met open ruim en stuurkuip. Het is een
prototype, dat we vaak aan de belang
stellenden voor Zeeuwse platbodems tonen."
De naam „Moed en Trouw" van de oude
scheepswerf is dankzij het werk van Remy
opnieuw een begrip aan het worden in de
wereld van de watersport en scheepvaart.
Ik volg Remy naar zijn werkkamer om
wat gewaar te worden van het onbegrij
pelijk raadsel, dat „op gevoel tekenen" heet.
Remy stelt zich bescheiden op en zegt me,
een vals oordeel voor ogen spiegelend:
„Ik teken maar een eind weg". Zijn eigen
woorden onmiddellijk logenstraffend, ver
volgt hij: „Er komt veel zichtwerk aan te
pas. Bij het tekenen moet je soms kijken
op een 0,2 millimeter nauwkeurig." Het
onderhanden zijnde werkstuk op de teke
ning dat hij toont, ziet er zeer nauwkeurig
uit. Het is een wiskundig, harmonieus spel
van fijne en geprofileerde, vloeiend lopende
potloodlijntjes, waarin contouren van een
vaartuig te herkennen zijn.
1650 manuren.
In zijn verklarende uitleg bezigt Remy
In het eb- en vloedhaventje van Kerk-
werve is onlangs een zeehengelreddingsboot
in bedrijf gesteld, die door de beheerder
van het sportvishaventje Jan Snepvangers
wordt gevaren
Elke bootvisser en watersporter in het
gebied kan op zijn hulp en bijstand rekenen.
Hij doet zijn werk op eigen kosten, maar
in goede samenspraak met de NZ Mij voor
vaktermen als zij-aanzicht, bovenaanzicht,
spanten, grootspant, achterschot, stroken
(om een mooie vloeiende lijn te krijgen) en
rivisiespanten. Een gegeven, dat vakbroeders
vast niet onbekend in de oren zal klinken.
Naast het bouwplan voor de boot bestaat
er ook nog een zeilplan en een inrichtings
plan. Als de boot beplaat en betimmerd is,
zijn er alleen al in het casco van een
Lemmerhengst 1650 manuren gestopt. Dat
betekent zo'n vier maanden werk.
Remy: „Je kunt rustig stellen dat de hele
boot met de hand gemaakt wordt. Ik heb
dan ook de symbolen van de oude werf,
de hamer en de nijptang, in onze vlag te
ruggebracht." En met een lach: „Als op de
oude werf de hamer en de nijptang kwijt
waren, dan lag het bedrijf prompt stil."
Als bij een tewaterlating van een Zeeuwse
platbodem het hele dorp Walsoorden mee
leeft, verkeren Remy, zijn vrouw Liesbeth
en hun drie kinderen vreselijk in de ze
nuwen. Niet, omdat het bij de tewaterlating
fout zal gaan, nee, maar er moet weer
afscheid van een schip worden genomen.
Remy: „Ik heb het gevoel, dat die schepen
van mezelf blijven. Ik kenmerk ze meestal
ook. Als zo'n schip wegvaart, vertrekt er
iets uit mezelf. Zo'n beetje het gevoel, dat
er een kind het huis verlaat."
redding van schipbreukelingen met de be
kende schipper Schot van Burghsluis. Samen
wordt dus een groot kustgebied van de
Zeeuwse en wellicht zelfs Zuid-Hollandse
delta onder bescherming genomen.
De boot van het Amerglastype gaat met
tweemaal 65 pk Suzuki erachter, zeker
60 tot 70 km op top. Bij slecht weer is dat
minder, maar de boot is snel en stabiel.
De fabrikant Amerglass verdient een com
pliment, omdat de boot met motoren tegen
kostprijs is verkocht aan Snepvangers, die
dit boottype, 6 meter lang en ruim 2,50
breed, ook erg veilig vindt als visboot op
dit wijde water. De oorspronkelijke versie
van de boot is gebouwd voor de Unicef in
Bangladesj.
Naast de With-300, 400 en 500 en de
Rana Fisk heeft nu een derde type boot
De Amerglass-20 zich in een rijtje van
veilige visboten geplaatst. Ze zijn als open
jol ook met een 10 pk langstaart (en wat
meer natuurlijk wel) al goed te varen. Er
komen gelukkig steeds meer goeie visboten.
Er is ook een doorbraak in het denken,
lijkt het. Ook in Zeeland en Zuid-Holland
komt begrip voor de noodkreten om wat
goeie trailerhellingen op veilige plaatsen
voor visbootjes te water te laten. Ook de
milieugroepen begrijpen, dat de hele wild
west ontwikkeling van de laatste tijd, het
milieu en veiligheid schaadt. Door een
aantal centrale hellingen onder controle te
bouwen, kunnen de hellingen geconcentreerd
worden op plaatsen waar het milieu mini
maal of helemaal niet geschaad wordt. Er
worden dan diverse vliegen in één klap
geslagen.
De bouw van die trailerhellingen kan echt
niet wachten op een inrichting Ooster-
schelde, dat moet het komende jaar zo
snel mogelijk gerealiseerd worden. Rijks
politie te water, reddingsdienst, de burge
meesters van de Oosterschelde-gemeenten
en vele anderen zijn het daar al mee eens.
Op 15 september j.l. werd de officiële
inschrijvingstermijn geopend voor deelname
aan de eerste Zeeuwse jaarbeurs voor woon-
ideeën „InterieurZeeland '80", die van
11 t/m 16 februari 1980 wordt gehouden
in de evenementenhallen van de Coöp.
Centrale Tuinbouwveiling te Goes.
Op deze nieuwe Zeeuwse woonbeurs voor
consumenten zullen uitsluitend interieurbe
nodigdheden tentoon worden gesteld, zoals
meubelen, tapijten, parket vloerbedekking,
plafonds, verlichting, gordijnen en de tien
tallen andere aanverwante branches.
Voor ondernemers/detaillisten is nog in
beperkte mate gelegenheid tot deelname.
Voor hen ligt een uitgebreide informatie
brochure gereed bij de organisatie van de
beurs: Beurzen organisatiebureau Nederl.
B.V., Piazza 315, 5611 AG Eindhoven, Tel.
040-451031 (b.g.g. 04920-34172).
Horizontaal:
2. portvrij 8. bladerdeeg 9. roer
10. geribd 11. ander 13. want 15.
bekoring 17. ego 18. geld 21. scha
23. later 25. troost 26. naslag
30. opener 32. flikken 33. raamt
34. toet 35. negen 36. nader.
Verticaal:
1. onderhouden 2. peer 3. regenlucht
4. verreweg 5. ijlen 6. vlaggen
7. vrijbrief 12. ragebol 14. nol 16.
gesnap 19. detector 20. sloffen
22. arceren 24. ranken 27. lont
28. geste 29. wieg 31. rata.
De zeehengelsport-reddingboot van Amerglass. Overgedragen door J. Hitters Jr. aan de
heer Snepvangers op 5 september 1979. De zeehengelsport-reddingboot gaat dienst doen
in het Zeeuwse en Zuid-Hollandse zeegebied.
Door Cor van Heugten.
18