Restaureren van een raam.
Het ontdekken van de mogelijkheid om
vorm te geven aan zijn fantasieën en
scheppingsdrang door middel van het spel
met glas, lood, verf en licht opende een
nieuw toekomstperspectief voor Peter. „Ik
ben zeer gemotiveerd voor dit werk. Ik
voel me er zeer bij betrokken en ik doe
er alles voor om de glasschilderskunst
machtig te worden."
Bij dat alles hoorde destijds ook een
studie aan de Akademie in Sint Niklaas.
Peter: „Op de akademie heb ik ontzettend
veel geleerd van mijn leraar George Staes.
Ja, uiteindelijk moet je het toch zelf maar
zien. maar ik heb daar toch een hoop
essentiële dingen geleerd, dingen die ik
mijzelf op de Nederlandse akademies niet
kon eigen maken. In Sint Niklaas leerde
je met je materiaal omgaan en monumen
tale composities maken. Daarnaast is het zo,
dat de glazenierskunst, als onderdeel van
de monumentale kunst, in België altijd is
doorgegaan op de traditionele lijn. Ze heeft
niet stil gestaan, maar is blijven doorgaan
en vermoderniseerd, daarbij wel uitgaande
van de oude traditie van deze kunstvorm."
Loodlijn.
Bij het maken van gebrandschilderde
glas in lood ramen, dient het lood niet
alleen maar om de stukken glas bij elkaar
te houden, maar heeft het lood ook terdege
een funktie in het compositorisch geheel.
Het lood bepaalt mede de tekening.
Peter: „De loodlijn moet harmoniëren
met dat wat ik op het glas schilder. Voor
mij is zowel de loodlijn als de verf be
langrijk, als het gaat om de vorm geven
aan de compositie. Op dit ogenblik is in
de compositie de vormgeving voor mij het
belangrijkste. Dan pas komt de kleur. Als
de grafiek, de loodlijn dus, goed is dan
kun je naar mijn mening niet meer veel
fout maken. Hen loodlijn moet niet storen,
maar horen in een compositie van ge
brandschilderd glas in lood."
De keuze van de kleuren in de creaties
van Peter blijven intuïtief. „Mijn kleuren
zijn mijn schaakspel. De eerste zet be-
ik toen eigenlijk pas begon, en dat het
nog lang niet het einde was. Mijn vader's
reactie op het eerste sierhangertje was ex
plosief. Hij stopte me onmiddellijk van
alles toe. Dozen met gekleurd glas, een
oventje. Hij schreef de beginselen van het
brandschilderen voor me op en legde me
de verschillende technieken uit. Dat glas-
in-lood zetten had ik wel onder de knie:
een ontwerp maken lukte ook wel, maar
brandschilderen had ik nog nooit eerder
gedaan."
Stukken gebrandschilderd glas worden profisorisch in een paneel op de ligbak gezet.
28