Restaureren van een raam. Het ontdekken van de mogelijkheid om vorm te geven aan zijn fantasieën en scheppingsdrang door middel van het spel met glas, lood, verf en licht opende een nieuw toekomstperspectief voor Peter. „Ik ben zeer gemotiveerd voor dit werk. Ik voel me er zeer bij betrokken en ik doe er alles voor om de glasschilderskunst machtig te worden." Bij dat alles hoorde destijds ook een studie aan de Akademie in Sint Niklaas. Peter: „Op de akademie heb ik ontzettend veel geleerd van mijn leraar George Staes. Ja, uiteindelijk moet je het toch zelf maar zien. maar ik heb daar toch een hoop essentiële dingen geleerd, dingen die ik mijzelf op de Nederlandse akademies niet kon eigen maken. In Sint Niklaas leerde je met je materiaal omgaan en monumen tale composities maken. Daarnaast is het zo, dat de glazenierskunst, als onderdeel van de monumentale kunst, in België altijd is doorgegaan op de traditionele lijn. Ze heeft niet stil gestaan, maar is blijven doorgaan en vermoderniseerd, daarbij wel uitgaande van de oude traditie van deze kunstvorm." Loodlijn. Bij het maken van gebrandschilderde glas in lood ramen, dient het lood niet alleen maar om de stukken glas bij elkaar te houden, maar heeft het lood ook terdege een funktie in het compositorisch geheel. Het lood bepaalt mede de tekening. Peter: „De loodlijn moet harmoniëren met dat wat ik op het glas schilder. Voor mij is zowel de loodlijn als de verf be langrijk, als het gaat om de vorm geven aan de compositie. Op dit ogenblik is in de compositie de vormgeving voor mij het belangrijkste. Dan pas komt de kleur. Als de grafiek, de loodlijn dus, goed is dan kun je naar mijn mening niet meer veel fout maken. Hen loodlijn moet niet storen, maar horen in een compositie van ge brandschilderd glas in lood." De keuze van de kleuren in de creaties van Peter blijven intuïtief. „Mijn kleuren zijn mijn schaakspel. De eerste zet be- ik toen eigenlijk pas begon, en dat het nog lang niet het einde was. Mijn vader's reactie op het eerste sierhangertje was ex plosief. Hij stopte me onmiddellijk van alles toe. Dozen met gekleurd glas, een oventje. Hij schreef de beginselen van het brandschilderen voor me op en legde me de verschillende technieken uit. Dat glas- in-lood zetten had ik wel onder de knie: een ontwerp maken lukte ook wel, maar brandschilderen had ik nog nooit eerder gedaan." Stukken gebrandschilderd glas worden profisorisch in een paneel op de ligbak gezet. 28

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1980 | | pagina 28