Wintersterfte onder jonge tong paalt, hoe de rest van het spel volgt. Kijk, in de jaren op de Akademie heb ik na tuurlijk de tonen van de kleuren en hun harmonieën geleerd. Maar ik ga intuïtief vrij te werk in mijn kleurengamma's. Dan blijft het verrassingselement gewaarborgd." In de jaren, dat Peter nu in het Zeeuws- Vlaamse bezig is, valt er een duidelijk waarneembare groei in zijn werk te con stateren. Steeds sterker worden zijn com posities en creaties, zeker aangaande vorm en techniek. Een groei, die ook de lief hebbers van deze zeer speciale kunst is opgevallen. Regelmatig bereiken verzoeken hem voor het tentoonstellen van zijn werk. In Schijndel, Uden en ook in het bekende koffiehuisje „De Artikof" in Terneuzen, valt zijn werk regelmatig te bekijken. In Hoek weet men ook de weg naar zijn huisje wel te vinden. Van een aannemer aldaar kreeg hij de opdracht om in twee huisjes in Hoek creaties te maken voor de bovenlichtjes. En onlangs moest Peter her stelwerkzaamheden uitvoeren aan de kerk toren in Hoek. Twee grote glas in lood panelen moesten vernieuwd worden. Peter: „Het betrof een restauratie van een sim pele, beetje klassieke decoratie in vlak verdeling." Werkwijze. Peter: „Ik doe alleen in glas en lood en gebrandschilderd glas in lood. Voor het maken van een gebrandschilderd glas in lood raam, een gebrandschilderd glas in lood medaillon, of een sierhangertje, ga ik als volgt te werk. Eerst maak ik een ont- werpschets. Dan volgt het detailontwerp, waarbij alles op ware grootte en op kleur (met krijt) wordt gezet. Vervolgens een doordruktekening van het ontwerp. Met een speciale schaar, die de loodlijn reeds uit spaart, worden dan de mallen voor de glaasjes uit de doordruktekening geknipt. De glaasjes worden volgens de vormen van de mallen gesneden. Zijn de stukken een maal gesneden, dan kan worden overge gaan tot het beschilderen van het glas." Een schilderen, dat echter niet vergeleken kan worden met het schilderen van een olieverfschilderij. Bij het schilderen op glas wordt er gebruik gemaakt van de zoge naamde contourenverf, die alleen in de kleuren zwart en rood-zwart voor handen is en een zogenaamde grisaille verf, even eens slechts in de kleuren zwart, rood-zwart en als speciale tint: groen. Grisaille verf wordt vooral gebruikt om reliëf aan te brengen en werd veelal toegepast in de oudere gebrandschilderde glas in lood ramen Gestyleerde vormgeving. Peter: „Ik schilder om een gestyleerde vormgeving, dat naar het abstracte gaat, te verkrijgen. Contourenverf gebruik ik om de vormen mee aan te geven, terwijl ik grisaille-verf gebruik voor het oplichten van de kleuren, het inbrengen van het reliëf en voor de fijnere dingen. Bijvoorbeeld de ogen. Grisaille vind ik fantastisch be langrijk voor de expressie." De contourenverf wordt eerst opgebracht, ingebrand in de oven en vervolgens wordt de grisailleverf pas opgebracht en inge brand. Eenmaal ingebrande verf is niet meer uit te vegen. De stukken gebrand schilderd glas worden profisorisch in een paneel op de ligbak gezet, alvorens ze op de zetbak in het lood worden geschoven. Op de zetbak worden de puntjes van het lood aan weesrzijden gesoldeerd en wordt er vloeibare stopverf als laatste opvulling tussen de loodrandjes gesmeerd. Het lood wordt tot slot schoongemaakt met zaagsel en opgepoetst met een borstel. De tijdsduur die verstrijkt vanaf het mo ment dat het schetsontwerp gemaakt is tot de kant en klare creatie, is minstens drie weken. Debet aan deze lange tijdsduur zijn mede de uren die het inbranden van de verf vergen. Behalve tijdrovend is het vak van gla zenier ook vrij kostbaar geworden. Het zeldzamer worden van de glazeniers, mede doordat er minder opdrachten uit de ker kelijke wereld komen, betekent minder grote afzetgebieden van het specifieke ma teriaal. Glas, lood en glasverf werden bo vendien duurder. In de hedendaagse architectuur valt er echter weer een stijgende belangstelling waar te nemen voor de monumentale be tekenis van gekleurd glas. Een gelukkige ontwikkeling voor glazeniers als Peter Clij- sen, die graag de mensen wat meer van zijn kunnen zou willen tonen. „Dat wat glazeniers maken kan zo bijzonder mooi zijn." Voorlopig blijft Peter praktisch bezig, met reparaties, restauraties, medaillons en sierhangers. Het laatst genoemde sinds kort in artistieke samenwerking met Wilco. Grote monumentale opdrachten zijn er nog niet. „Maar," zegt Peter, „als ik voorlopig de mensen in mijn omgeving er maar van kan overtuigen, dat wat ik fantaseer, creëer en omzet in gebrandschilderde glas in lood composities, dat dat mooi is." Tekst: Cor van Heugten. De wintersterfte onder de grote tong door de lage zeewater-temperaturen valt volgens de RIVO-biologen mee. Dat betekent nog niet. dat het met de visserij en sportvisserij op rong een vetpot wordt. Integendeel, er is enorm veel tong weggevangen door de vloot, die de tong die geconcentreerd op de diepe delen van de Noordzee zat, heeft weggevangen. Wat veel erger is, blijkt eind mei pas. Er is weinig jonge tong op de Wadden ge arriveerd, die daar altijd in het voorjaar de kinderkamers komen bezoeken om hun magen vol te vreten. Ook de vloot vangt weinig kleine tongetjes van de jaarklassen, die de komende jaren de wettelijke maat moeten krijgen. Er blijkt toch een deel van de jonge tong gesneuveld door het te koude water van rond de 1 tot 2 graden. Tong is erg gevoelig voor zeewater-temperaturen beneden de 4 graden Celsius (boven nul). Niet alleen voor de vloot, maar ook voor vele honderdduizenden sportvissers is dat een fikse tegenvaller. Er zou een maatregel moeten komen, die de garnalenvloot dwong met de vangst sorteerder van Bram Verburg uit Colijns- plaat te werken. Dat zou de jonge tong, die er nog is, kunnen sparen. Ook de vis sers zelf hebben onderhand in de gaten hoe de kortzichtigheid van een aantal be roepsvissers vooral in de garnalenteelt, de visstand dreigt uit te roeien. Gelukkig neemt ook het aantal garnalensorteermachines met automatisch transport aan boord snel toe. Het spaart vis en rugklachten van de vis sermannen. 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1980 | | pagina 29