In zo'n geval wenden wij ons tot de plaatselijke slager en zijn er dan heel zeker van, dat het dier veel overbodig gesol be spaard blijft. Wij mogen over dieren be slissingen nemen en wij bepalen dan zelf binnen welke grenzen wij humaan blijven ten opzichte van de dieren. Wij moeten ons ook bedenken, dat wij mensen eens een keuze hebben gemaakt om de dieren voor consumptie te gebruiken. Vroeger ging dat uitsluitend door middel van de jacht; nu wordt vee speciaal groot gebracht om de interne mens te dienen. Een veehouder houdt geen koeien omdat zijn kinderen zo dol zijn op dieren Dat constaterende, is het zaak dat we voor komen dat dieren onnodig lijden. In dit licht gezien, geloof ik dat we best een beetje rationeel mogen zijn en dat ons gevoel van dierenliefde niet in het gedrang komt als je je eigen haan of schaap opeet. Als u dus vraagt: eet je wel eens een stukje vlees uit eigen tuin, zeg ik; Ja." Hoe bent u in Zeeland terecht gekomen? „Bij ons huwelijk werkte mijn man hier in de buurt. We konden dit huis toen huren en toen we na een paar jaar naar het buitenland vertrokken, hebben we het gekocht om toch vaste voet in Nederland te houden. Na een verblijf in resp. Amerika en België, hebben we hier weer een poosje gewoond en zijn vervolgens naar Engeland gegaan, waar we vier jaar verbleven. In tussen keerden we alle schoolvakanties steevast op ons Zeeuwse nest terug. Mijn man werkt nu in Amsterdam en een deel van de week wonen we in een klein dorp bij Alphen aan de Rijn, waar onze drie kinderen op de Middelbare School zitten. Omdat ik ieder donderdag de hele dag op de Stedelijke Textielschool in Gent moet zijn voor een cursus Handweven, reis ik 's woensdagsavonds al naar Zeeland toe. Mijn man en kinderen komen vrijdags en dan blijven we hier het weekend. Een deel van de dieren houdt hier permanent verblijf, terwijl een vriendelijke buurboer een oogje in het zeil houdt. Een ander deel reist met ons op en neer zoals de honden, de kat en de parkieten. En tegenwoordig ook een flesselam van een Jacobschaap, dat door ma niet werd geaccepteerd." Zo tref je Aat Wurth vaak aan: in haar weefhuis achter haar „orgel weefgetouw wel eens oneerbiedig noemt. De naam van het huis is ook aangebracht op de bewerkte smeedijzeren haardplaats in de open keuken. Waar leidt die cursus in Gent toe op? ,.Ik zit nu in het laatste jaar van een opleiding die drie jaar duurt, één dag per week. We leren er alle denkbare technieken op het getouw, gobelin en handweven, tapijtknopen, spinnen, verven, enz. En de theorielessen behandelen de eigenschappen van (weef)-stoffen, het gebruik van mate rialen en dergelijke. De voornaamste reden waarom ik deze cursus volg. is om me te verdiepen en te bekwamen in mijn hobby. Voor lesgeven zou je weer een aparte akte nodig hebben en daar heb ik geen behoefte aan. Ik wil alle kennis thuis in praktijk brengen en houdt verder wel eens voordrachten voor groepen geïnteresseerden, waaronder mijn eigen Weefkring. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het gobelin en handweven. In mijn weefhuis (een apart gebouw op het terrein) leef ik me graag uit op mijn weefgetouw en maak wandkleden, tafelkleden en ook vloerkleden" Konijnewol. Als we het hebben over spinnen, zijn we gauw geneigd om ons te beperken tot schapewol. Maar in wezen kan men iedere vezel die langer is dan 2 cm spinnen. Dus geitehaar, maar ook van honden en angora katten en zelfs van koeien en paarden. Als het haar op zichzelf te glad is, wordt het om te spinnen gecombineerd met een in elkaar grijpende vezel, dus met wol bv. 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1980 | | pagina 7