Losgeslagen bodembescherming van Delta plan; levensgevaarlijk op anker en schroef Schippers en sportvissers klagen: Even de spuit erover. Door Cor van Heugten. De afgelopen maanden is een toenemend aantal klachten losgekomen over ernstige ongevallen of „bijna"-ongevallen met sport- visboten, viskotters en binnenschepen, die door drijvende plastic matten van Rijks waterstaat in de Oosterschelde of andere kustwateren in moeilijkheden kwamen. Een analyse van enkele „schipbreuken" met kleine visbootjes in de Deltawateren heeft aangetoond, dat losgewoelde plastic matten voor bodembescherming, kleine visbootjes voor anker, binnen enkele seconden naar de diepte kunnen sleuren of doen kenteren. Bij grotere schepen met meer drijfvermogen, zoals binnenschepen en viskotters, is tot nog toe de schade meestal beperkt gebleven tot verloren visuren of tijdrovend opont houd tijdens de vaart. Geheimzinnig raadsel. Enkele maanden geleden sloeg een vis- bootje op de Oosterschelde plotseling om, terwijl het jolletje bij windstil weer rustig verankerd lag. De vis beet lekker en de betrokken sportvisser vist met de stroom mee, achter de boot met afgaand water. Hij zat dus met de rug naar de voorsteven, waar het lange ankertouw in de 13 meter diepe stroomgeul zat vastgeknoopt. Terwijl de man een mooie platvis binnendraaide op zijn werphengel, sloeg het bootje van ruim 4 meter, lengte en 1,60 meter breedte, plotseling om. De bootvisser lag al te water De overgebleven schol, tong en paling worden verloot onder het gezelschap. Eén van de gelukkigen is de jongste aan boord, een jochie van een jaar of zeven. In een hoek staat nog altijd de grote mand met de overgebleven gekookte garna len. Het is de bedoeling, dat we allemaal een zakje mee naar huis krijgen, 't Gaat heel eerlijk toe: in elke zak gaan evenveel scheppen. Het resultaat is, dat iedereen met een kilo of twee versgekookte garnalen naar huis zal gaan. De haven van Terneuzen is alweer in zicht, maar 't is dan ook al over vieren. Links en rechts worden nog wat afspraken gemaakt en dan zit de tocht erop. 't Is een unieke ervaring om zoiets eens mee te maken. Ziezo, dat was het dan. De tocht duurt dus 3V2 uur. Daarvoor betaalt men dan per persoon 32,50. De garnalen zijn daar bij inbegrepen en iedereen weet wat die kosten! Ook groepen van 15 personen kun nen de boot afhuren, zij betalen 450, In Belgisch geld zijn de bedragen resp. 490 Bfrs. en 6750 Bfrs. Men kan zich voor de tocht opgeven bij de VVV-Terneuzen, Schutterhofsweg 1-7, Telefoon 01150- 95976. Ook voor meer in formatie kan men daar terecht. in de felle Oosterscheldestroom, voor hij iets kon doen. Achteraf wist de goeie man zich alleen te herinneren, dat zijn jol plotseling met de kop (dus de hele voorplecht) onder water dook. Alsof een geheimzinnige mon sterkracht de kop van de boot omlaag drukte of trok. Sinds enkele andere sportvissers de af gelopen maanden dezelfde ervaringen heb ben opgedaan, is de verklaring voor deze wonderlijke schipbreuken gevonden. Het is dus tijd groot alarm te slaan. Wat dodelijk kan zijn voor kleine sportvisbootjes, kan ook voor schippers en vissers een flinke schadepost betekenen. De oorzaak van de kenterende visbootjes moet gezocht worden in de vele stukken plastic mat van de bodembescherming op de Oosterschelde. In het mondingsgebied zijn de afgelopen zomer duizenden vier kante meters bodemmat geruimd, om ruimte voor de nieuwe peilerdam te maken. Sindsdien pendelen duizenden stukken plas tic mat met eb en vloed de Deltawateren op en neer. Met het vloed-overschot zijn al duizenden stukken mat langs de vader landse kust richting Wadden gedreven. U kunt het vuile spul dus bijna overal langs de kust en in de Deltawateren tegenkomen. Zwevend en rollend in grote lappen over de bodem, in en buiten de stroomgeulen, waar u ankert of vaart. Het is gebleken, dat deze plastic matten, als ze tegen een ankerlijn drijven, door de felle stroom langs de ankerlijn vanaf de zeebodem, omhoog worden gedrukt. Ze komen onder de zware stroomdruk ten slotte vlak tegen het verankerde bootje aan. De verticale kracht van het gierende getij water op de vaak vele vierkante meters grote matten is zo enorm, dat de voor steven van een klein bootje als een dobbertje onder water wordt getrokken. Het bootje, dat „op zijn kop" gaat staan, kantelt dan in luttele seconden. Er is geen houden aan. Wie het zou merken en in allerijl naar zijn voorplecht loopt om het ankertouw te kappen, is al te laat of versnelt het gevaarlijke duikproces en het kenteren van het bootje. Er komt door het naar voren lopen van de visboot-,,schipper" in doods nood, natuurlijk nog een extra drukgewicht op de kop van het bootje. Wie nog probeert een ramp te voorkomen, versnelt de schip breuk door zijn eigen lichaamsgewicht. Ook wrakhout, enz. Een sportvisser op de Wadden heeft vorig jaar bijna het leven gelaten, toen er een groot houten scheepsluik tegen zijn anker touw dreef. Er is ook een geval bekend, dat een drijvende matras een visjol voor anker deed kenteren. Er zijn enkele schip pers, die in de Delta moeite hebben gehad met het anker omdat er grote stukken mat tegen aan gedreven waren of om het anker geslagen. Slaat zo'n stuk drijvend plastic in de schroef, dan zijn de problemen voor een stuurloos schip nog heel wat groter. De Zeehengelsportvereniging Zuid-West Nederland heeft de rijkspolitie te water al te hulp geroepen om waarschuwingen voor extra veiligheidsmaatregelen te geven. De bootvisclubs gaan de komende weken extra aandacht aan „het duikboot-gevaar" van de losgewoelde matten van de Deltadienst besteden. Het is geen overbodige luxe ook de schippers, bootvissers en watersporters op de onverwachte gevaren van de dui zenden stukken plastic te wijzen, die ergens langs de kust (over en net boven de bodem van de kustwateren) drijven en met eb en vloed op en neer pendelen. De enorme operatie van Rijkswaterstaat in de Oosterscheldemonding met het op ruimen van de bodembescherming op het oude dam-tracé heeft dus onverwacht grote nautische gevaren opgeroepen. Het is zaak, dat Rijkswaterstaat en de aannemers in de Delta, de grootste omzichtigheid betrachten bij het opruimen van de vele hectaren grote matten-gebieden, die weer moeten worden opgeruimd om de bodemverdichting mogelijk te maken. Misschien kan een lijn vanaf het anker met een flinke drijvende boei eraan, de schipper van welke boot dan ook, tijdig waarschuwen. Ook een grote boei aan het ankertouw vlak tegen de boot kan wellicht helpen ook door extra drijfkracht. Als deze enorme dobber ondergaat, is het nog net tijd misschien om het ankertouw of de ketting te kappen. De grote drijvende boei kan dan helpen het anker en het ankertouw later weer te bergen. In kleine bootjes is het ook mogelijk het ankertouw via een geleide-oog op de voorplecht te laten lopen en het op een bolder aan de zijkant bij de achterkant van de boot, onder handbereik, vast te zetten. Er is dan meestal een snelle reaktie mogelijk, als de boot plotseling duikt en langzaam omlaag wordt getrokken door de enorme stroomdruk op de ankerlijn. Een losse steek is dan de beste oplossing of desnoods een scherp mes onder hand bereikOok een soort V-inkerving is gemakkelijk om de lijn vast te zetten, die met een ruk kan worden losgetrokken, in geval van nood. 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1980 | | pagina 27