de Oosterschelde daardoor niet wezenlijk
wordt aangetast, wordt bevordering van een
economisch rendabele visserij voorgestaan
en is uitbreiding en verbetering van de
produktie-omstandigheden mogelijk. Vergro
ting van de mosselproduktie wordt evenwel
niet verwacht. Wel wordt getracht om ver
vangende percelen aan te bieden voor de
mosselpercelen die door de aanleg van de
Philipsdam in het Volkerak verloren zullen
gaan. Omdat door veranderingen in het
stromingsbeeld en in het voedselaanbod ook
in de Oosterschelde zelf percelen verloren
kunnen gaan, worden in beginsel alle gron
den die mogelijk geschikt zijn voor de
schelpdiercultuur voor de visserij gereser
veerd. Die reservering houdt in, dat voor
alsnog geen ontwikkelingen worden toege
staan die het eventuele gebruik van de
betreffende gebieden voor de schelpdier
cultuur onmogelijk maken.
Overigens moet hierbij worden bedacht
dat de oppervlakte gereserveerd gebied veel
groter is dan in werkelijkheid ooit nodig
zal zijn. Ruime reservering is echter nodig,
omdat ook over de toekomstige geschiktheid
van gebieden voor de visserij nog veel on
zekerheid bestaat. Dezelfde onzekerheid,
maar dan ten aanzien van de blijvende
bruikbaarheid van de huidige plaatsen voor
het verwateren van mosselen ten zuidoosten
van Yerseke, is reden om de Prinsenplaat
ten westen van Yerseke (zie figuur 1) te
reserveren voor het verwateren en verwer
ken van mosselen.
De kokkelvisserij kan in haar huidige om
vang worden gehandhaafd. Nader onderzoek
naar de mogelijke gevolgen van deze vorm
van visserij voor met name het bodemleven
zal bepalend zijn voor de aanvaardbaarheid
van verdere ontwikkelingen. Nader onder
zoek naar de gevolgen voor het milieu zal
ook bepalend zijn voor de mogelijkheden
van viskweek in drijvende kooien in één
van de bouwdokken bij de stormvloedkering
of in de werkhaven Schelphoek (zie figuur 1}
Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van
de recreatie zijn slechts toelaatbaar voor
zover de natuurwaarden daardoor niet we
zenlijk worden geschaad en dienen steeds
aan te sluiten bij het karakter van de
Oosterschelde als grootschalig natuurge
bied. Voor de aanleg van nieuwe ligplaatsen
voor de watersport komen alleen bestaande
havenkommen in aanmerking.
Reeds goedgekeurde maar nog niet uit
gevoerde plannen voor verblijfsrecreatie en
plannen die in een vergaand stadium van
voorbereiding verkeren, bieden tesamen nog
ruimte voor ca. 3.700 slaapplaatsen rond
de Oosterschelde. Hiermee kan voorlopig
aan de behoefte worden tegemoet gekomen.
Verdere ontwikkelingen op het gebied van
de verblijfsrecreatie dienen dan ook niet
vooruit te lopen maar te volgen op ont
wikkelingen van andere recreatievormen,
met name de watersport.
Voor de sportvisserij moeten de nodige
voorzieningen worden getroffen. Zo zullen in
nieuwe jachthavens op korte afstand van
zeer goed viswater ligplaatsen voor de
sportvisserij beschikbaar moeten komen.
Ook kunnen hier trailerhellingen worden
aangelegd. Voor de aanleg van trailerhel
lingen komen in elk geval in aanmerking
Wemeldinge, Gorishoek en Sofiahaven (zie
figuur 1).
Dagrecreatieprojekten voor de lokale en
regionale behoefte kunnen worden gereali
seerd bij de Schelphoek, de Hoek van Ou-
werkerk, de Grevelingendam, Gorishoek,
Kattendijke en Sofiahaven (zie eveneens fi
guur 1). De bestaande voorzieningen bij
Katseveer kunnen wat worden uitgebouwd.
Voorwaarde voor uitvoering van deze pro-
jekten is wel dat de omvang per projekt
beperkt blijft, dat aan de totale dagrecrea-
tieve ontwikkeling een duidelijke grens
wordt gesteld en dat de nodige beheers
maatregelen worden genomen om schade in
nabij gelegen gebieden met belangrijke na
tuurwaarden tegen te gaan.
Voor de plankzeilsport kunnen er wellicht
concentratiepunten komen bij de toekom
stige Krammersluizen in de Philipsdam en
in een van de bouwdokken bij de storm
vloedkering. Omdat ook zonder bijzondere
voorzieningen bijna overal zeilplanken te
water kunnen worden gelaten, kan een na
dere regeling nodig blijken. Hierbij kan
worden gedacht aan een verbod voor plank-
zeilen in kwetsbare en onveilige gebieden.
Voorzieningen zijn ook nodig voor de
watersport-passanten. In elk geval zal het
huidige tekort van ca. 230 passantenplaatsen
moeten worden weggewerkt. Aantrekkelijke
plaatsen voor passanten zijn vooral Goes
en Zierikzee. Het is dan ook gewenst om
met name in deze plaatsen meer ruimte
voor passanten te scheppen. Dat zou bij
voorbeeld mogelijk kunnen zijn door bij
aanleg van nieuwe ligplaatsen in Goese Sas
en de Val (zie figuur 1) een aantal vaste
liggers vanuit Goes respectievelijk Zierik
zee te verplaatsen.
Behalve voor de natuur, de visserij en
de recreatie is ook een algemeen beleid ge
formuleerd voor een aantal andere funkties,
zoals de beroepsscheepvaart, de zandwin
ning en de winning van delfstoffen.
Inrichtingscombinaties.
Naast het zojuist in hoofdlijnen omschre
ven algemene beleid is een aantal inrich
tingscombinaties opgesteld die met name
betrekking hebben op mogelijke nieuwe
jachthaven- en verblijfsrecreatieprojekten.
Tussen de inrichtingscombinaties treden
verschillen op in het aantal mogelijke pro-
jekten en de situering daarvan. In de com
binaties komen alleen projekten voor die
vanuit de recreatie bezien gunstig worden
beoordeeld en die, eventueel met behulp
van bepaalde beheersmaatregelen, uitge
voerd kunnen worden zonder dat ernstige
schade wordt toegebracht aan belangrijke
waarden van natuur en landschap. Om deze
reden zal men bijvoorbeeld tevergeefs zoe
ken naar jachthaven- en verblijfsrecreatie
projekten bij Burghsluis en Schelphoek.
Voor de wel in inrichtingscombinaties
genoemde projekten geldt in een aantal
gevallen dat uitvoering slechts kan plaats
vinden op voorwaarde dat afdoende be-
OVERZICHT VAN DE ZES INRICHTINGSCOMBINATIES