Zeeuws Jeugd Orkest in aktie met het koor (rechts).
leeftijdsgrens afgeweken,'" vertelt Bergman.
Maar hoe zit het dan met wonderkin
deren? Die moeten op hun zevende het
tweede Pianoconcert van Brahms al op de
planken brengen?
„Ik kan niet ontkennen, dat hele jonge
kinderen zeer begaafd kunnen zijn, maar
in die exceptionele gevallen dat daar sprake
van zou zijn, moet erg voorzichtig met die
talenten worden omgesprongen. Behalve na
tuurlijke gaven van het kind zijn ook in
stelling en inzet buitengewoon belangrijk
en zo'n kind heeft ongelofelijk goede bege
leiding nodig, vooral als de onmiddellijke
omgeving druk gaat uitoefenen en (te) hoge
eisen aan het kind gaat stellen, moet je
erg op je hoede zijn. We weten dat het
bestaat dat bv. een dertienjarige het grote
piano- of vioolrepertoire in zijn vingers
heeft en daarmee volle zalen trekt. Maar
wij kennen tevens de grote gevaren en ge
loven onzerzijds in een geleidelijk verloop
van studie, ervaring en rijping van het
kind," aldus een voorzichtige Bergman.
En hij vervolgt: „Terugkomend op de les
sen AMV, ook hier geldt dat deze kunnen
worden gevolgd door volwassenen. Waar
het de jonge kinderen betreft, gaat het in
die groepslessen niet zozeer om het muziek
spelen als wel om de muziekspelletjes. Mu
ziek is niet alleen een kwestie van noten
lezen en die met een instrument verklanken,
je kunt het op zoveel andere manieren
ondergaan. Met het ritme alleen al kun je
veel kanten uit: je kunt erop lopen, klappen,
bewegen, zingen en ga maar door. Verder
worden er met de kinderen muzikale ge
heugenspelletjes gedaan. Ze moeten klanken
herkennen, ze worden zich bewust gemaakt
van het gebruik en de mogelijkheden van
de stem en voorts wordt in allerlei vormen
hun muzikale fantasie geprikkeld. Al in
een vroeg stadium kan een kind van aller
hande materialen hele eenvoudige muziek-
instrumer.tjes zelf maken en daarmee aan
de gang gaan. Het AMV-onderwijs kan men
beschouwen als de basis voor de latere
muzikale instrumentale opleiding. Het is de
fase waarin van de emotionele ontvanke
lijkheid van het kind ten aanzien van
muziek optimaal gebruik wordt gemaakt,
door het zonder dwang tot prestatie
bezig te laten zijn met meerdere facetten
van elementaire muziekbeoefening."
Fluit favoriet.
„Na die eerste twee jaar kan groeps-
onderwijs op blokfluiten worden gevolgd.
Daarvan wordt veel gebruik gemaakt. Om
te beginnen is het een instrument dat voor
iedereen betaalbaar is, gemakkelijk te ver
plaatsen en niet in de laatste plaats kan met
de blokfluit vrij snel resultaat worden be
reikt. Wil men een kind op deze leeftijd
al in een ander instrument laten doorgaan,
dan komt men terecht in het individuele
onderwijs."
Naar welk instrument is het meeste
vraag?
„Dat is wel de fluit in het algemeen,
dus blok- en dwarsfluit. Vooral de laatste
iaren zijn er veel aanvragen voor dwars-
fluitlessen. Wij schrijven dat o.m. toe aan
de populariteit van bv. een man als Thijs
van Leer en tegenwoordig ook de vermaarde
Ier James Galway. Deze mensen hebben een
onmiskenbare invloed op het keuzegedrag
van de muzikale leerling. Net zoals er een
nieuwe generatie schaatsertjes geboren
wordt als onze nationale sterren bij inter
nationale kampioenschappen grote successen
behalen en bij het wielrennen gaat dat ook
heel sterk op. Verder merken we, dat zowel
de klarinet als de gitaar de laatste twee
jaar meer belangstelling geniet dan voor
heen. Je zou kunnen zeggen dat bij de
pianolessen de groei er een beetje uit is,
daarentegen wint het orgel terrein."
28