Stuurgroep Oosterschelde geeft voorlopig advies over boottrailerhellingen Antwoord aan zeehengelaars Tekst: Cor van Heugten. Al vele jaren strijden een aantal boot vissers en hengelsportorganisaties voor de aanleg van goed gelegen boottrailerhellin gen. Het gaat niet alleen om een groeiende behoefte, maar ook om het legaliseren en in goede banen leiden van de toenemende wildgroei in Zeeland en Zuid-Holland. Er is de laatste tijd opnieuw een aantal sug gesties aan de Stuurgroep Oosterschelde gedaan voor bepaalde geschikte locaties rond de Oosterschelde. In een uitvoerige brief heeft de Stuur groep Oosterschelde nu gereageerd op de diverse suggesties. Alle bootvissers en sport- visclubs kunnen nu zelf nagaan waar de mogelijkheden in de toekomst komen te liggen. Ook de gemeenten kunnen er met hun toekomstig beleid rekening mee houden. Sportvissers, die een geschikte camping zoeken of haven, moeten de mogelijkheden rond de Oosterschelde maar eens goed be kijken. De aanwijzingen van de Oosterschelde- commissie ontlenen we aan de brief van eind oktober van de Stuurgroep aan de zeebootvissers, die in het verleden aan Gedeputeerde A. van Geesbergen een aantal suggesties heeft gedaan. In uw brieven en de bijlagen wordt aan dacht gevraagd voor aanleg of uitbreiding van trailerhellingen in de Oosterschelde. De locaties, die daarin naar voren komen, zijn: Schelphoek, Flaauwers, Colijnsplaat, Noord-Beveland (nabij Oosterscheldekering), Kats, Zierikzee de Val, damaanzet Wester- schouwen, Oosterscheldekering zeezijde. In de Oosterschelde-nota is er vanuit gegaan, dat in de jachthaven van St. Anna- land en in de visboothaven te Stavenisse trailerhellingen resp. mogelijkheden tot het te water laten van trailerboten aanwezig ziin. Voorts blijkt uit waarnemingen ter plaatse, dar een zeer intensief gebruik van de in de werkhaven Schelphoek aan wezige zate wordt gemaakt. Tenslotte wor den op diverse plaatsen boten te water gelaten via dijken. Voor de situering van aanvullende voor zieningen zijn in de beleidsnota de volgende uitgangspunten gehanteerd: verstoring van de natuurfunctie dient zoveel mogelijk te worden voorkomen: (zeer) goed viswater dient gelegen te zijn op maximaal 5 km afstand (dit is globaal de actie-radius van kleine sportvis- boten) van een trailerhelling en/of lig plaatsen voor sportvisbootjes; trailerhellingen voor de sportvisserij die nen om verschillende redenen (zoals veilig heid en beheer) bij voorkeur in jachthavens te worden gesitueerd. Op basis van deze uitgangspunten komen de volgende locaties in aanmerking voor het aanleggen van een trailerhelling: Wemeldinge; gezien de nabijgelegen sportvisgebieden is het aanleggen van een trailerhelling in de regio Yerseke/Wemel- dinge gewenst. In de vergelijking tussen beide plaatsen geniet Wemeldinge de voor keur in verband met mogelijke schade aan mosselpercelen nabij Yerseke. Hier wordt uitgegaan van uitsluitend de aanleg van een trailerhelling en niet van een jacht haven. Daarvoor komt Wemeldinge niet in aanmerking. Wij verwijzen naar de jongste Oosterscheldenota én onze eveneens in uw bezit zijnde voorlopige visie naar aanleiding van die nota. Gorishoek; aansluitend aan de aldaar gesitueerde voornamelijk op de sportvisserij georiënteerde verblijfsrecreatie. Sophiahaven; in verband met de nabij gelegen goede visgebieden. In samenhang met de realisering van deze trailerhelling dient te worden bezien of de spontane ontwikkelingen op de oever van Noord- Beveland kunnen worden gereguleerd. andere jachthavens, die op minder dan 5 km afstand van zeer goed viswater zijn gesitueerd (zie rapport ontwikkeling recrea tiefuncties); hierin dient ruimte te worden gecreëerd voor de sportvisserij. Tevens die nen trailerhellingen aanwezig te zijn. Bij effectuering van het bovengenoemde beleid zijn alle voor sportvisserij geschikte delen van de Oosterschelde in beginsel bereikbaar voor zgn. trailerboten. Voorts is de verstoring van de natuur zoveel mogelijk beperkt, doordat de trailerhellingen daar waar mogelijk in of nabij een jachthaven worden gesitueerd. De consequenties van het bovenstaande voor de uwerzijds genoemde locaties kunnen als volgt worden samengevat. Schelphoek/Flaauwers. De beide locaties zijn op korte afstand van de Roggenplaat gesitueerd. In de nabij heid van Flaauwers is verder een aantal zeer belangrijke inlagen gesitueerd. Het huidige gebruik van het te water laten van boten van de in de werkhaven Schelp hoek aanwezige zate heeft een aanzienlijke omvang bereikt. De nabijheid van goed viswater moet als oorzaak van dit inten sieve gebruik worden gezien. Het lijkt dan ook, ondanks de nabijheid van de Roggenplaat, gewenst in het gebied Schelphoek/Flaauwers een trailerhelling te handhaven. Rekening houdend met de be staande situatie en gezien de nabijheid van de inlagen bij de locatie Flaauwers moet de locatie Schelphoek voor nu en in de toekomst vanuit milieukundige overwegin gen als het minst ongunstig van deze twee worden gezien. In de beleidsnota is derhalve uitgegaan van continuering van het gebruik van Schelphoek in plaats van het aanleggen van een nieuwe trailerhelling nabij Flaau wers. Maatregelen in Flaauwers mogen hoog uit regulering van de bestaande situatie betreffen. Colijnsplaat. In de nieuwe jachthaven van Colijns plaat wordt een trailerhelling aangelegd. Zierikzee. De Val. In Zierikzee is geen mogelijkheid om boten te water te laten aanwezig. Voor gesteld wordt de totstandkoming van een trailerhelling in dit gebied nader te bezien. Eventuele realisering is pas mogelijk indien de provinciale weg volgens het nieuwe tracé is aangelegd. Overigens verwijzen wij u naar de havenbeheerder, te weten de ge meente Zierikzee. Noord-Beveland (nabij stormvloedkering). De Sophiahaven komt voor aanleg van een trailerhelling in aanmerking. In relatie daarmee kan worden bezien of de spontane ontwikkelingen op Noord-Beveland kunnen worden gereguleerd. Kats. Op deze locatie is in de beleidsnota niet voorzien in aanleg van een trailer helling, aangezien dat niet past in de huidige bestemming van de haven. Damaanzet Westerschouwen. Op deze locatie wordt in de beleidsnota geen trailerhelling voorzien, gezien de on veilige situatie ter plaatse (hoge stroom- snelheden). Oosterscheldekering/zeezijde. Over deze locatie doet de nota geen uitspraak, aangezien deze buiten het werk gebied van de Stuurgroep ligt. In overleg met de beheerder kan worden bezien of aanleg van een trailerhelling op deze plaats (in een later stadium) mogelijk/gewenst is. Op de vraag in hoeverre trailerhellingen verbetering behoeven en/of aanleg van een tweede trailerhelling op enkle locaties ge wenst of noodzakelijk is, wordt in dit kader niet verder ingegaan. Uit maatschappelijk oogpunt is het ge wenst het gebruik van trailerhellingen niet te beperken tot leden van jachtclubs of hengeisportverenigingen. Wel dient iedere gebruiker te voldoen aan de eisen die ten aanzien van de trailerhellingen gelden, resp. zullen worden gesteld (veiligheidsvoorschrif ten, e.d.). Tot slot merken wij op, dat rijkswater staat zelf geen trailerhellingen zal aanleg gen, noch de kosten van door anderen aan te leggen hellingen geheel of gedeel telijk zal dragen. 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1981 | | pagina 11