Stuurgroep Oosterschelde
geeft voorlopig advies over
boottrailerhellingen
Antwoord aan zeehengelaars
Tekst: Cor van Heugten.
Al vele jaren strijden een aantal boot
vissers en hengelsportorganisaties voor de
aanleg van goed gelegen boottrailerhellin
gen. Het gaat niet alleen om een groeiende
behoefte, maar ook om het legaliseren en
in goede banen leiden van de toenemende
wildgroei in Zeeland en Zuid-Holland. Er
is de laatste tijd opnieuw een aantal sug
gesties aan de Stuurgroep Oosterschelde
gedaan voor bepaalde geschikte locaties
rond de Oosterschelde.
In een uitvoerige brief heeft de Stuur
groep Oosterschelde nu gereageerd op de
diverse suggesties. Alle bootvissers en sport-
visclubs kunnen nu zelf nagaan waar de
mogelijkheden in de toekomst komen te
liggen. Ook de gemeenten kunnen er met
hun toekomstig beleid rekening mee houden.
Sportvissers, die een geschikte camping
zoeken of haven, moeten de mogelijkheden
rond de Oosterschelde maar eens goed be
kijken.
De aanwijzingen van de Oosterschelde-
commissie ontlenen we aan de brief van
eind oktober van de Stuurgroep aan de
zeebootvissers, die in het verleden aan
Gedeputeerde A. van Geesbergen een aantal
suggesties heeft gedaan.
In uw brieven en de bijlagen wordt aan
dacht gevraagd voor aanleg of uitbreiding
van trailerhellingen in de Oosterschelde.
De locaties, die daarin naar voren komen,
zijn: Schelphoek, Flaauwers, Colijnsplaat,
Noord-Beveland (nabij Oosterscheldekering),
Kats, Zierikzee de Val, damaanzet Wester-
schouwen, Oosterscheldekering zeezijde.
In de Oosterschelde-nota is er vanuit
gegaan, dat in de jachthaven van St. Anna-
land en in de visboothaven te Stavenisse
trailerhellingen resp. mogelijkheden tot het
te water laten van trailerboten aanwezig
ziin. Voorts blijkt uit waarnemingen ter
plaatse, dar een zeer intensief gebruik
van de in de werkhaven Schelphoek aan
wezige zate wordt gemaakt. Tenslotte wor
den op diverse plaatsen boten te water
gelaten via dijken.
Voor de situering van aanvullende voor
zieningen zijn in de beleidsnota de volgende
uitgangspunten gehanteerd:
verstoring van de natuurfunctie dient
zoveel mogelijk te worden voorkomen:
(zeer) goed viswater dient gelegen te
zijn op maximaal 5 km afstand (dit is
globaal de actie-radius van kleine sportvis-
boten) van een trailerhelling en/of lig
plaatsen voor sportvisbootjes;
trailerhellingen voor de sportvisserij die
nen om verschillende redenen (zoals veilig
heid en beheer) bij voorkeur in jachthavens
te worden gesitueerd.
Op basis van deze uitgangspunten komen
de volgende locaties in aanmerking voor
het aanleggen van een trailerhelling:
Wemeldinge; gezien de nabijgelegen
sportvisgebieden is het aanleggen van een
trailerhelling in de regio Yerseke/Wemel-
dinge gewenst. In de vergelijking tussen
beide plaatsen geniet Wemeldinge de voor
keur in verband met mogelijke schade aan
mosselpercelen nabij Yerseke. Hier wordt
uitgegaan van uitsluitend de aanleg van
een trailerhelling en niet van een jacht
haven. Daarvoor komt Wemeldinge niet in
aanmerking. Wij verwijzen naar de jongste
Oosterscheldenota én onze eveneens in uw
bezit zijnde voorlopige visie naar aanleiding
van die nota.
Gorishoek; aansluitend aan de aldaar
gesitueerde voornamelijk op de sportvisserij
georiënteerde verblijfsrecreatie.
Sophiahaven; in verband met de nabij
gelegen goede visgebieden. In samenhang
met de realisering van deze trailerhelling
dient te worden bezien of de spontane
ontwikkelingen op de oever van Noord-
Beveland kunnen worden gereguleerd.
andere jachthavens, die op minder dan
5 km afstand van zeer goed viswater zijn
gesitueerd (zie rapport ontwikkeling recrea
tiefuncties); hierin dient ruimte te worden
gecreëerd voor de sportvisserij. Tevens die
nen trailerhellingen aanwezig te zijn.
Bij effectuering van het bovengenoemde
beleid zijn alle voor sportvisserij geschikte
delen van de Oosterschelde in beginsel
bereikbaar voor zgn. trailerboten. Voorts is
de verstoring van de natuur zoveel mogelijk
beperkt, doordat de trailerhellingen daar
waar mogelijk in of nabij een jachthaven
worden gesitueerd.
De consequenties van het bovenstaande
voor de uwerzijds genoemde locaties kunnen
als volgt worden samengevat.
Schelphoek/Flaauwers.
De beide locaties zijn op korte afstand
van de Roggenplaat gesitueerd. In de nabij
heid van Flaauwers is verder een aantal
zeer belangrijke inlagen gesitueerd. Het
huidige gebruik van het te water laten
van boten van de in de werkhaven Schelp
hoek aanwezige zate heeft een aanzienlijke
omvang bereikt. De nabijheid van goed
viswater moet als oorzaak van dit inten
sieve gebruik worden gezien.
Het lijkt dan ook, ondanks de nabijheid
van de Roggenplaat, gewenst in het gebied
Schelphoek/Flaauwers een trailerhelling te
handhaven. Rekening houdend met de be
staande situatie en gezien de nabijheid van
de inlagen bij de locatie Flaauwers moet
de locatie Schelphoek voor nu en in de
toekomst vanuit milieukundige overwegin
gen als het minst ongunstig van deze twee
worden gezien.
In de beleidsnota is derhalve uitgegaan
van continuering van het gebruik van
Schelphoek in plaats van het aanleggen
van een nieuwe trailerhelling nabij Flaau
wers. Maatregelen in Flaauwers mogen hoog
uit regulering van de bestaande situatie
betreffen.
Colijnsplaat.
In de nieuwe jachthaven van Colijns
plaat wordt een trailerhelling aangelegd.
Zierikzee. De Val.
In Zierikzee is geen mogelijkheid om
boten te water te laten aanwezig. Voor
gesteld wordt de totstandkoming van een
trailerhelling in dit gebied nader te bezien.
Eventuele realisering is pas mogelijk indien
de provinciale weg volgens het nieuwe tracé
is aangelegd. Overigens verwijzen wij u
naar de havenbeheerder, te weten de ge
meente Zierikzee.
Noord-Beveland (nabij stormvloedkering).
De Sophiahaven komt voor aanleg van
een trailerhelling in aanmerking. In relatie
daarmee kan worden bezien of de spontane
ontwikkelingen op Noord-Beveland kunnen
worden gereguleerd.
Kats.
Op deze locatie is in de beleidsnota
niet voorzien in aanleg van een trailer
helling, aangezien dat niet past in de
huidige bestemming van de haven.
Damaanzet Westerschouwen.
Op deze locatie wordt in de beleidsnota
geen trailerhelling voorzien, gezien de on
veilige situatie ter plaatse (hoge stroom-
snelheden).
Oosterscheldekering/zeezijde.
Over deze locatie doet de nota geen
uitspraak, aangezien deze buiten het werk
gebied van de Stuurgroep ligt. In overleg
met de beheerder kan worden bezien of
aanleg van een trailerhelling op deze plaats
(in een later stadium) mogelijk/gewenst is.
Op de vraag in hoeverre trailerhellingen
verbetering behoeven en/of aanleg van een
tweede trailerhelling op enkle locaties ge
wenst of noodzakelijk is, wordt in dit
kader niet verder ingegaan.
Uit maatschappelijk oogpunt is het ge
wenst het gebruik van trailerhellingen niet
te beperken tot leden van jachtclubs of
hengeisportverenigingen. Wel dient iedere
gebruiker te voldoen aan de eisen die ten
aanzien van de trailerhellingen gelden, resp.
zullen worden gesteld (veiligheidsvoorschrif
ten, e.d.).
Tot slot merken wij op, dat rijkswater
staat zelf geen trailerhellingen zal aanleg
gen, noch de kosten van door anderen
aan te leggen hellingen geheel of gedeel
telijk zal dragen.
11