Zeezeiler Pleun van der Lugt rond de wereld Tekst: Inez van Oord. Foto's: Johan Berrevoets. Zierikzee/Atlantische Oceaan, oktober. De zeezeiler Pleun van der Lugt, die dinsdag 11 augustus de haven van Zierikzee verliet om een solo zeiltocht te maken rond de wereld, maakt het uitstekend. De tocht verloopt tot nu toe geheel volgens schema, liet Pleun tijdens één van de laatste telefoongesprek ken via radio Scheveningen weten. De Kaapverdische Eilanden heeft hij en kele weken geleden gepasseerd en momenteel bevindt hij zich „ergens" op de Atlantische Oceaan. Als een notedopje in een immens grote plas met water, maar dat was tenslotte zijn grootste wens. Hij hoopt over ongeveer anderhalve maand Kaap de Goede Hoop te ronden en hij rekent er op binnen driehonderd dagen weer terug te zijn in de haven van Zierikzee. Zijn enige gezelschap aan boord is de kat Poespoes en verder zwemmen zo nu en dan wat dolfijnen een eindje met hem op. Maar het blijft natuurlijk stilletjes aan boord. Hoe iemand er toe komt zoiets te on dernemen? Ach, misschien bezit Pleun nog die oeroude Hollandse ontdekkingsgeest, op zoek naar avontuur. En ook was hij een beetje teleurgesteld in zijn werk. Pleun was namelijk straaljagerpiloot bij de lucht macht, maar om gezondheidsredenen werd hij de afgelopen jaren ingezet als helicopter- piloot. Misschien is deze periode mede van be lang geweest voor het ontstaan van zijn plan om de wereld te ronden. Het vliegen in een helicopter ervaarde Pleun als een saaie bezigheid. Zeker als je gewend bent aan de spanning van het vliegen in een straaljager. Want spanning en avontuur spelen een belangrijke rol in zijn leven. Ervaren zeilers twijfelen nog aan de zeil kunsten van Pleun. Hij stapte slechts acht jaar geleden voor het eerst in een open zeilbootje, maar al spoedig ging zijn voor keur uit naar kajuitjachten. Acht jaar lang heeft hij zich verdiept in o.a. navigatie en verder las hij alles wat maar enigszins met zeilen te maken heeft. Maar het plan om alleen de wereld te ronden, rijpte langzaam maar zeker. Na tuurlijk is het plezieriger zo'n tocht samen met een aantal bemanningsleden te maken, maar vind maar eens iemand die zich een jaar vrij kan maken. En dan nog is het de vraag of je het driehonderd dagen met elkaar uithoudt op een paar vierkante meters. Na verloop van tijd ontdekte Pleun, die oorspronkelijk als „een dief in de nacht" wilde verdwijnen, dat zijn plan een kostbare onderneming werd. Eigen (geld)middelen waren niet toereikend. Hij had sponsors nodig en dat lukte. Zijn belangrijkste spon sor werd motel/congrescentrum „De Zeeuwse Stromen" te Renesse, waarnaar ook zijn schip werd vernoemd. De zeilboot is overigens gemaakt van cement. Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar cement wordt al jaren met sukses toegepast in de jachtbouw. Het voordeel van een ferro-cementen schip is, dat de bouwmaterialen (betonstaal, mortel bestaande uit zand, cement en water) vrij goedkoop zijn. Verder is het schip bijzonder sterk, onbrandbaar, het rot niet en het heeft vrijwel geen onderhoud nodig. In tegenstelling tot oceaan-racezeiljachten, die vaak bijzonder Spartaans zijn ingericht. heeft „De Zeeuwse Stromen" een betrek kelijk „luxe" interieur. Het is dan ook niet de bedoeling één of ander snelheidsrekord te breken en Pleun is tenslotte bijna een jaar onderweg. Een beetje comfort mag dan best. Het enige kontakt dat Pleun met de buitenwereld kan onderhouden is via de marifoon of de midden- en kortegolf zender ontvanger, waarmee over de gehele wereld gekommuniceerd kan worden. Dit kontakt loopt meestal via Radio Scheveningen. Wanneer Pleun ziek zou worden kan hij met een speciale medische radio-hulpdienst van het Rode Kruis in Nederland, kontakt opnemen. Hij heeft trouwens ook zelf een EHBO-cursus gevolgd. Voor ernstige nood of schipbreuk heeft Pleun de beschikking over een uitgebreid veiligheidspakket: vuur pijlen, een noodzender en een zichzelf opblazend reddingsvlot. Het voedselpakket aan boord werd met de grootste zorgvuldigheid samengesteld op advies van een diëtiste. Bijna al het voedsel is gedroogvriesd of zit in blik. En verder vangt Pleun zo nu en dan een vliegend visje voor de afwisseling. Meer dan 22 variaties kant-en-klare menu's kan hij met De start op de Oosterschelde van Pleun van der Lugt. 24

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1981 | | pagina 24