Zeezeiler Pleun van der Lugt
rond de wereld
Tekst: Inez van Oord.
Foto's: Johan Berrevoets.
Zierikzee/Atlantische Oceaan, oktober. De zeezeiler Pleun van der Lugt,
die dinsdag 11 augustus de haven van Zierikzee verliet om een solo zeiltocht
te maken rond de wereld, maakt het uitstekend. De tocht verloopt tot nu toe
geheel volgens schema, liet Pleun tijdens één van de laatste telefoongesprek
ken via radio Scheveningen weten. De Kaapverdische Eilanden heeft hij en
kele weken geleden gepasseerd en momenteel bevindt hij zich „ergens" op
de Atlantische Oceaan. Als een notedopje in een immens grote plas met water,
maar dat was tenslotte zijn grootste wens.
Hij hoopt over ongeveer anderhalve maand Kaap de Goede Hoop te ronden
en hij rekent er op binnen driehonderd dagen weer terug te zijn in de haven
van Zierikzee.
Zijn enige gezelschap aan boord is de kat Poespoes en verder zwemmen
zo nu en dan wat dolfijnen een eindje met hem op. Maar het blijft natuurlijk
stilletjes aan boord.
Hoe iemand er toe komt zoiets te on
dernemen? Ach, misschien bezit Pleun nog
die oeroude Hollandse ontdekkingsgeest,
op zoek naar avontuur. En ook was hij
een beetje teleurgesteld in zijn werk. Pleun
was namelijk straaljagerpiloot bij de lucht
macht, maar om gezondheidsredenen werd
hij de afgelopen jaren ingezet als helicopter-
piloot.
Misschien is deze periode mede van be
lang geweest voor het ontstaan van zijn
plan om de wereld te ronden. Het vliegen
in een helicopter ervaarde Pleun als een
saaie bezigheid. Zeker als je gewend bent
aan de spanning van het vliegen in een
straaljager. Want spanning en avontuur
spelen een belangrijke rol in zijn leven.
Ervaren zeilers twijfelen nog aan de zeil
kunsten van Pleun. Hij stapte slechts acht
jaar geleden voor het eerst in een open
zeilbootje, maar al spoedig ging zijn voor
keur uit naar kajuitjachten. Acht jaar lang
heeft hij zich verdiept in o.a. navigatie
en verder las hij alles wat maar enigszins
met zeilen te maken heeft.
Maar het plan om alleen de wereld te
ronden, rijpte langzaam maar zeker. Na
tuurlijk is het plezieriger zo'n tocht samen
met een aantal bemanningsleden te maken,
maar vind maar eens iemand die zich een
jaar vrij kan maken. En dan nog is het
de vraag of je het driehonderd dagen met
elkaar uithoudt op een paar vierkante
meters.
Na verloop van tijd ontdekte Pleun, die
oorspronkelijk als „een dief in de nacht"
wilde verdwijnen, dat zijn plan een kostbare
onderneming werd. Eigen (geld)middelen
waren niet toereikend. Hij had sponsors
nodig en dat lukte. Zijn belangrijkste spon
sor werd motel/congrescentrum „De
Zeeuwse Stromen" te Renesse, waarnaar
ook zijn schip werd vernoemd.
De zeilboot is overigens gemaakt van
cement. Dat klinkt misschien een beetje
vreemd, maar cement wordt al jaren met
sukses toegepast in de jachtbouw. Het
voordeel van een ferro-cementen schip is,
dat de bouwmaterialen (betonstaal, mortel
bestaande uit zand, cement en water) vrij
goedkoop zijn. Verder is het schip bijzonder
sterk, onbrandbaar, het rot niet en het
heeft vrijwel geen onderhoud nodig.
In tegenstelling tot oceaan-racezeiljachten,
die vaak bijzonder Spartaans zijn ingericht.
heeft „De Zeeuwse Stromen" een betrek
kelijk „luxe" interieur. Het is dan ook niet
de bedoeling één of ander snelheidsrekord
te breken en Pleun is tenslotte bijna een
jaar onderweg. Een beetje comfort mag
dan best.
Het enige kontakt dat Pleun met de
buitenwereld kan onderhouden is via de
marifoon of de midden- en kortegolf zender
ontvanger, waarmee over de gehele wereld
gekommuniceerd kan worden. Dit kontakt
loopt meestal via Radio Scheveningen.
Wanneer Pleun ziek zou worden kan hij
met een speciale medische radio-hulpdienst
van het Rode Kruis in Nederland, kontakt
opnemen. Hij heeft trouwens ook zelf een
EHBO-cursus gevolgd. Voor ernstige nood
of schipbreuk heeft Pleun de beschikking
over een uitgebreid veiligheidspakket: vuur
pijlen, een noodzender en een zichzelf
opblazend reddingsvlot.
Het voedselpakket aan boord werd met
de grootste zorgvuldigheid samengesteld op
advies van een diëtiste. Bijna al het voedsel
is gedroogvriesd of zit in blik. En verder
vangt Pleun zo nu en dan een vliegend
visje voor de afwisseling. Meer dan 22
variaties kant-en-klare menu's kan hij met
De start op de Oosterschelde van Pleun van der Lugt.
24