JACHTWERF OOSTWATERING YAMAHA m omw de buitenboordfamilie Peelandan d'achterdeure is het paard kreupel. Je kunt dat consta teren, want de spijker wordt dan nat. Trek je er onmiddellijk die spijker weer uit, dan hoeft er, als je tenminste geen hoef- beentje hebt geraakt, niks te zijn gebeurd. Blijft zo'n verkeerd geslagen spijker er inzitten, dan gaat de voet van het paard ontsteken. Het paard durft zijn voet niet meer neer te zetten en gaat kreupelen. Tegenwoordig moet er in zo'n geval een dierenarts aan te pas komen, maar vroeger knapte de smid dat karweitje zelf op. Het was een kwestie van de spijker er uit te halen en een gaatje erin snijden, net als bij een blaar. De etter kan dan uit de ontsteking weglopen en dan is het manke ment vrijwel verholpen." Hoefijzers dienen te voorkomen dat een paard kreupel wordt. Ze worden onder de hoeven geslagen om te verhinderen, dat ze te hard slijten, te dun en te kort worden. Door een paard te beslaan kan een hoef rustig aangroeien. Siersmeden. Naast het hoefwerk beleefde de smid in die vroegere dagen ook veel plezier aan het siersmeedwerk op de boerenwagens. Bram: ,,Het oorspronkelijke smidsvak is bijna verdwenen. Daarom heb ik mij in de avonduren bijgeschoold. Ik heb de nijver heidsakte, het middenstandsdiploma en het M.T.S.-diploma behaald. Tevens heb ik examen voor installateur gedaan. Toen ik mij in '57 in Sasput vestigde had ik 38 paardjes in beslag. Nu heb ik nog één paardje, en beoefen van mijn oude ambacht nog het siersmeedwerk. Siersmeden deed je vroeger op de muilband van de wagen. Op de muilband, die aan de voor kant van de wagen zat, sloeg je allerlei figuurtjes en de voorletters van je naam in. Dat was mooi werk, maar het uurloon van een smid is tegenwoordig niet meer te betalen. De jongens op de L.T.S. worden ook niet meer zo voor dit vak opgeleid, als wij vroeger. Daarom zeg ik: het is ge daan met het oude smidsvak." Bram, herinneringen oproepend bij het vuur: „Het was een schande voor een hoefsmid als hij een paard vernagelde." 1OO0 M KUKEN BU 'N BEGRIP ONDER DE WATERSPORTERS POLREDIJK 13B, VEERE-ZEELAND-NEDERLAND TELEFOON: 01181-665 De Yamaha buitenboord-familie telt meer dan 40 le den! De sterkste familie leden zijn de "40", de "55", de "75" en de "85". Ze combineren geweldi ge kracht met een laag verbruik. Je ziet de kracht niet direkt van ze af, want ze zijn com pact gebouwd. Maar ze heb ben wèl meer cilinderinhoud dan hun klassegenoten! Het is toch eigenlijk geen won der dat heel Nederland ze graag ziet? Zojuist verschenen: Een boekwerkje van 88 pagina's, geschreven door Kees van Boven, in Noord-Bevelands dialect. Het boekje behandelt in dichtvorm een groot aantal humoristische en andere belevenissen uit een ver en dichtbij verleden, zoals „De Stoamfiets", ,.De reize van Betje", „Joane en d'r Solex", „Mee Siene op de brommer" en vele andere. De prijs bedraagt 19,50, exclusief verzendkosten. Uw bestelling wordt graag ingewacht door de drukker en uitgever van het boekje: DRUKKERIJ MARKUSSE WISSENKERKE Postbus 1, 4490 AA Wissenkerke, Tel. 01107 - 1308. 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1981 | | pagina 31