Het „splitsen" op de touwafdeling.
nen van het bedrijf om zijn bezit aan
een grondige verbouwing te onderwerpen,
worden nog „even" in de ijskast gestopt.
Na nog een aantal veranderingen in het
betreffende bestemmingsplan valt in 1978(!)
de beslissing van het gemeentebestuur om
de panden maar niet te slopen, zodat
„Schelde Internationaal" (de naam is in
middels veranderd om verwarring met de
Vlissingse „Schelde" te voorkomen) toch in
de binnenstad kan blijven.
De hoogte van het saneringsbedrag dat
het bedrijf bij verhuizing zou ontvangen,
bleek voor het Goese gemeentebestuur de
doorn in het oog. „Schelde Internationaal"
wilde echter graag verhuizen. De afstanden
tussen de verschillende gebouwen werkte
immers onefficiënt. En bovendien had het
wachten op een beslissing van de gemeente
waardoor de verbouwing was uitgesteld
genoeg geld gekost.
De heer Dreesman: „Op dat moment
hadden we bijna besloten met bedrijf en al
naar België te vertrekken. Dat werd de
gemeente toch te gortig, dus werd alsnog
besloten ons bedrijf een plaatsje in „De
Poel" te geven. Maar ondanks al dat ge
harrewar is de verhouding tussen de ge
meente en ons altijd goed gebleven," voegt
de heer Dreesman hier haastig aan toe.
Het resultaat van ongeveer tien jaar
onderhandelen is een bijdrage van bijna
2,4 miljoen gulden, afkomstig uit de geld
buidel van de ministeries van Volkshuis
vesting en Ruimtelijke Ordening en Eco
nomische Zaken.
Verhuizing.
Juni 1980 vangt de nieuwbouw op het
Goese industrieterrein aan. De verhuizing
van de 130 werknemers en alle machines
en kantoorbenodigdheden volgt in het begin
van dit jaar. In april is het eindelijk zover:
iedereen is onder de pannen in de gloed
nieuwe bouw met een bedrijfsoppervlakte
van ongeveer 10.000 vierkante meter.
Van een echte uitbreiding kan niet wor
den gesproken. Wel van een verbetering.
Er wordt sneller gewerkt. De afstanden, die
in de oude gebouwen werden afgelegd,
zijn nu geminimaliseerd.
De heer Dreesman geeft graag een rond
leiding door de afdelingen staal, hout,
bekleding en spuiterij. Met op de achter
grond de top-veertig worden planken ge
vernist, pijpen met snelle C02-lasapparatuur
aan elkaar gelast, linnen lappen aan elkaar
gestikt en met een sjabloon-snijder figuren
in ijzeren platen gebrand.
Het wordt de werknemers niet al te
moeilijk gemaakt. Het bedrijf beschikt over
de modernste apparatuur, waarmee de on
derdelen voor de sporttoestellen snel en goed
worden vervaardigd. Als grootste afnemer
fungeerde altijd de overheid voor de in-
De metaalafdeling van
„Schelde Internationaal".
7