Het „splitsen" op de touwafdeling. nen van het bedrijf om zijn bezit aan een grondige verbouwing te onderwerpen, worden nog „even" in de ijskast gestopt. Na nog een aantal veranderingen in het betreffende bestemmingsplan valt in 1978(!) de beslissing van het gemeentebestuur om de panden maar niet te slopen, zodat „Schelde Internationaal" (de naam is in middels veranderd om verwarring met de Vlissingse „Schelde" te voorkomen) toch in de binnenstad kan blijven. De hoogte van het saneringsbedrag dat het bedrijf bij verhuizing zou ontvangen, bleek voor het Goese gemeentebestuur de doorn in het oog. „Schelde Internationaal" wilde echter graag verhuizen. De afstanden tussen de verschillende gebouwen werkte immers onefficiënt. En bovendien had het wachten op een beslissing van de gemeente waardoor de verbouwing was uitgesteld genoeg geld gekost. De heer Dreesman: „Op dat moment hadden we bijna besloten met bedrijf en al naar België te vertrekken. Dat werd de gemeente toch te gortig, dus werd alsnog besloten ons bedrijf een plaatsje in „De Poel" te geven. Maar ondanks al dat ge harrewar is de verhouding tussen de ge meente en ons altijd goed gebleven," voegt de heer Dreesman hier haastig aan toe. Het resultaat van ongeveer tien jaar onderhandelen is een bijdrage van bijna 2,4 miljoen gulden, afkomstig uit de geld buidel van de ministeries van Volkshuis vesting en Ruimtelijke Ordening en Eco nomische Zaken. Verhuizing. Juni 1980 vangt de nieuwbouw op het Goese industrieterrein aan. De verhuizing van de 130 werknemers en alle machines en kantoorbenodigdheden volgt in het begin van dit jaar. In april is het eindelijk zover: iedereen is onder de pannen in de gloed nieuwe bouw met een bedrijfsoppervlakte van ongeveer 10.000 vierkante meter. Van een echte uitbreiding kan niet wor den gesproken. Wel van een verbetering. Er wordt sneller gewerkt. De afstanden, die in de oude gebouwen werden afgelegd, zijn nu geminimaliseerd. De heer Dreesman geeft graag een rond leiding door de afdelingen staal, hout, bekleding en spuiterij. Met op de achter grond de top-veertig worden planken ge vernist, pijpen met snelle C02-lasapparatuur aan elkaar gelast, linnen lappen aan elkaar gestikt en met een sjabloon-snijder figuren in ijzeren platen gebrand. Het wordt de werknemers niet al te moeilijk gemaakt. Het bedrijf beschikt over de modernste apparatuur, waarmee de on derdelen voor de sporttoestellen snel en goed worden vervaardigd. Als grootste afnemer fungeerde altijd de overheid voor de in- De metaalafdeling van „Schelde Internationaal". 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1981 | | pagina 7