„Het was lauw bij De Brauw" - maar blijft dat wel zo? Tekst: Tom Koopman. Het rondreizend circus van jonkheer mr. M. de Brauw heeft zijn toernee langs de Nederlandse provinciehuizen voltooid en is in zomerkwartier gegaan. Het voorspel tot de eerste akte van de Maatschappelijke Diskussie Energiebeleid zit erop. Het oordeel van degenen die circus De Brauw tijdens de hoorzittingen hebben gadegeslagen luidt bijna éénstemmig: „Het was lauw bij de Brauw." Inderdaad. Een bezonken rust, een zekere afgemeten waardigheid en vooral veel ge duld en hoffelijkheid, kenmerkten de hoor zittingen. Zelfs in Middelburg de plaats waar deelnemers aan de Maatschappelijke Diskussie de kans hadden om de kerncen trale Borssele te bevechten zelfs daar ging het tijdens de hoorzitting bedaard en netjes toe. Dat is van de ene kant gelukkig. De jonkheer en zijn gezelschap stuurgroepers is niet gebouwd op taferelen a la het be taald voetbal. Van de andere kant is het ook weer jammer, omdat het de indruk wekt dat de Maatschappelijke Diskussie een natte vuurpijl is, die bij gebrek aan stijg- vermogen straks geen fraaie lichtsporen aan het parlementaire firmament zal schrijven. Maar we staan nog maar aan het begin! Het kan best spannend worden. Circus De Brauw heeft een grootse en moeilijke taak op zijn schouders genomen. Het wil in concreto niets meer of minder dan structuur brengen in het proces van meningsvorming, dat zich al sinds de jaren zestig met hun democratiseringsbewe ging aan de basis van de samenleving afspeelt. De bedoeling van de diskussie is om ten aanzien van één belangrijk beleids vraagstuk onze toekomstige energievoor ziening in het licht van maatschappelijk en economisch welzijn het parlement weer met het volk op één golflengte te brengen. De stekende angel in de cluster van pro blemen die met dit onderwerp samenhangt, vormt de kernenergie. De Maatschappelijke Energiediskussie is om nog een andere reden van historisch belang. Zij vormt het laatste bod dat een democratisch staatsbestel aan de bevolking kan doen. Niet goed valt in te zien wat men gesteld dat de diskussie een natte vuurpijl blijkt te wezen nog op het ge bied van inspraak vanwege de basis kan bedenken, tenzij men het referendum kiest. Maar een referendum vormt in de Neder landse politieke en parlementaire verhou dingen een soort terugfluiten van onze ge kozen vertegenwoordigers, en is alleen daarom al een onding. Om nog een derde reden is de Energie diskussie van groot belang, namelijk als communicatief experiment. Circus De Brauw beoogt een dialoog met aan het slot van de voorstellingen tweemaal 2500 dis- Illustraties: van de schrijver. kussiebijeenkomsten! Adembenemend, te meer als je leest dat het er in die bijeen komsten gaat om eenstemmigheid of al thans duidelijkheid te verkrijgen over risico en risicobeleving bij toepassing van kern energie, democratisering van de energie voorziening en betrouwbaarheid van de di verse energie-opweksystemen (steenkoolcen trales, kerncentrales, alternatieve systemen, enz., enz.). Een mensenleven is bijna te kort om dit allemaal te bepraten! De jonkheer zweeft zonder behoorlijk vangnet, gevaarlijk hoog door de nok van het praatcircus. Het is de moeite waard de vertoning aandachtig te volgen. Dat geldt temeer omdat de stuurgroep van De Brauw ook tot taak heeft om kennis te doen gene reren onder degenen, die zich aan de dis kussie willen wagen. In een niet al te ge lukkige advertentie heeft de stuurgroep weliswaar juist de niet-deskundigen opge roepen om mee te komen praten. Het zal duidelijk zijn, dat ondeskundigen voor een zinvolle diskussie onbruikbaar zijn. Ze zul len enigermate moeten worden gevormd, zodat de diskussie uitstijgt boven de on nozele probleemstelling alsof het voor onze energievoorziening zou gaan om een keuze tussen windmolens en kerncentrales! Het scenario. Het scenario dat de stuurgroep voor zichzelf heeft opgesteld omvat globaal drie stappen. Wij zullen ze in het kort be schrijven. 1. Het maatschappelijk grondvlak wordt in staat gesteld zich een mening te vormen. Daartoe subsidieert men de publiciteits- middelen van de spraakmakende gemeente. In schriftelijke reacties, die tijdens hoor zittingen in alle provincies worden door gelicht, brengt het maatschappelijk grond vlak zijn mening naar voren. 2. Door middel van een tussenrapport, dat nogmaals aan de gretige kaken van het meepratend volk wordt aangeboden, komt het tot een eindoordeel over de energievoorziening van de toekomst. Dat wordt eind 1983. 3. Het eindrapport wordt aan de raad van ministers en de Staten Generaal aan geboden en kan bijdragen tot de vorming van regeringsbeleid. Volgens verschillende interviews en toe spraken die De Brauw als een soort energie- Sinterklaas ter gelegenheid van allerlei eve nementen weggeeft, loopt het allemaal goed. „De diskussie is héél breed," zei hij on langs, na een provinciale hoorzitting in Haarlem. Op een bijeenkomst met het ge nootschap van hoofdredakteuren van de NV] sprak hij over „een verrijking van onze democratie." Hij voegde eraan toe: „Als de diskussie mislukt zal er nooit meer één worden gehouden!" De Brauw's woorden waren nog maar nauwelijks verklonken, toen een Amster dams marktonderzoekbureau (Centrum) de resultaten van een opinie-onderzoek be treffende de bekendheid van de Energie diskussie publiceerde. Volgens dit onderzoek Het klassieke voorbeeld van een opiniepeiling als sluitstuk van een maatschappelijke diskussie, komt uit Californië. In de zomer van 1976 zei een overgroot deel van de bevolking in die Amerikaanse staat: „nee"Maar dit „nee" gold niet de kernenergie. De voorafgaande vraag luidde: Wilt u beperkingen van de kernenergie? Als je „nee" zei, betekende dat een „ja" voor de kernenergie. Niet helemaal clean, zoiets. NOfSA 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1982 | | pagina 17