Botterbehoud wil meer weten over Zeeuwse visserij Hoogaars YE 36 pronkstuk in oude vloot Tekst: Willem v. d. Water. Oud-Terneuzenaar Adrie de Jonge, sinds een aantal jaren woonachtig in het Zuid- Hollandse plaatsje Den Bommel op Goeree Overflakkee, is één van die mensen die eigenlijk geen moment loskomen van hun hobby. Wat oorspronkelijk begon als een interessante bezigheid voor de vrije uren, is uitgegroeid tot een passie, die jaarlijks veel geld en alle vrije tijd opslokt. Adrie de Jonge is namelijk één van die scheepsfanatici, die zich bezighouden met het opkalefateren en in goede konditie hou den van oude traditionele zeilschepen. De oud-Terneuzense leraar opvoedkunde is sinds 4 jaar eigenaar van een heuse Tho- lense hoogaars. Eén van de twee in originele staat verkerende Zeeuwse vissersschepen, die bij de Vereniging Botterbehoud staan in geschreven. Sedert hij eind 1978 de YE 36 overnam van de scheepstimmerman Piet Dekker in Kortenhoef, weet Adrie de Jonge wat het zeggen wil eigenaar te zijn van een 77 jaar oude platbodem. Het is een verhaal over veel geld en erg hard werken, het stukje bij beetje restaureren van steeds weer andere delen van het schip, een soort eeuwig durende kringloop. Daarmee wordt steeds weer een stukje toegevoegd aan de geschiedenis van de YE 36. Een veelbewogen geschiedenis, zo heeft Adrie de Jonge in de afgelopen jaren uitgeplozen. Oude papieren en vergeelde foto's ge tuigen van een speurtocht in het verleden van zijn schip, dat gebouwd is in het jaar 1905 bij de werf van Duivendijk in Tholen. Het ging om een bijzonder grote hoogaars (15 meter, tegen normaal 13 meter), die voor rekening van de Veerse schipper De Bliek als VE 13 werd gebouwd. De VE 13 had ook een groter laadvermogen dan nor maal, namelijk 160 ton (een mosselton is 100 kilo) tegen 130 ton voor andere sche pen. De VE 13 kreeg een zogenaamde Lemmerkant, ook al een nieuwigheid. De hoogaarsen werden aanvankelijk gebouwd met een in een punt eindigend recht vlak. Later werd onder invloed van de vorm van de Zuiderzeeschepen het vlak omhoog gekromd. Het achterschip werd ronder en liet daardoor het water gemakkelijker los, wat weer behoorlijk in snelheid scheelde. Oude visserlui in Zeeland weten nu nog te vertellen, dat de VE 13 een snelle zeiler was, aldus Adrie de Jonge trots. Visserman De Bliek hield zijn „De Vrouw Anthonie" maar acht jaar en verkocht het schip in 1913 aan zijn schoonzoon Minne- boo. In de twintiger jaren kreeg de VE 13 zoals zoveel andere Zeeuwse schepen een motor ingebouwd, die diende als hulpmiddel in de smalle stroomgaten als wind en stroom uit de verkeerde hoek kwamen. In 1931 ging het schip opnieuw in andere handen over. Ditmaal een verhuizing naar Yerseke, waar de fam Pekaar eigenaar werd. De VE 13 werd nu geregistreerd als YE 114 „De Drie Gebroeders". Lang duurde dat niet, want in 1936 werd de hoogaars door verkocht aan Adr. Verschuure, die het schip omdoopte in „Andries Jacob". Ook de re gistratie werd veranderd in YE 36. Het schip kwam veilig de Tweede Wereldoorlog door, doordat de zoon Verschuure, die ma chinist op de grote vaart was geweest, de motor onklaar maakte, zodat de YE 36 voor de Duitsers onbruikbaar werd. In 1954 nam de zoon het schip van vader Ver schuure over. Veertien jaar later, in 1968, werd het „bestemd voor de watersport", zoals uit het visserijconsent blijkt. De YE 36 werd verkocht en belandde na tal van omzwervingen via Nijmegen en Harderwijk in 1976 uiteindelijk in het bezit van de scheepstimmerman Piet Dekker in Kortenhoef. Hij is de man, die de YE 36 redde, want het schip was inmiddels zo ongeveer tot wrak vervallen en Piet Dekker nam de restauratie ter hand. Daarmee maakte hij de Tholense hoogaars weer tot een fraai origineel Zeeuws vissersschip. Eén van de zeer weinigen, die van de vele hon derden hoogaarsen, hengsten, lemsteraken en boeieraken zijn overgebleven. Twee van die oude stukjes Zeeuwse visserijgeschiedenis zijn thans ondergebracht bij de Vereniging Botterbehoud. Dat wil zeggen, dat eigenaren van de schepen lid zijn van deze vereniging. Het gaat om de Tholense hoogaars van Adrie de Jonge en nog een Arnemuider hoogaars. Daarmee verkeert De Jonge's schip in excellent ge zelschap. Bij de Vereniging Botterbehoud zijn thans zo'n zeventig authentieke houten schepen aangesloten. De één in wat origi neler staat, dan de ander. De Thoolse hoogaars YE 36, een varend monument. 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1982 | | pagina 7