jaar later... VEERSE MEER; drie Tekst: J. Q. C. C. Becht. In 1981 werd in nr. 73 van „Zeeland Magazine" een artikel gepubli ceerd over het reilen en zeilen op en aan het Veerse Meer vanaf 1961, het jaar van de afsluiting van het Veerse Gat, tot 1981; een terugblik op twintig jaar Veerse Meer. In de betrekkelijk korte periode sindsdien is de ontwikkeling in het Veerse Meer-gebied doorgegaan. Nu, in 1984 past een terugblik op de periode 1981—1984; Veerse Meer, drie jaar later.... Bovenaangehaald artikel werd beslo ten met de alinea: „Kortom: nog tal van onzekerheden wat betreft de toekom stige ontwikkeling van het Veerse Meer gebied. Beleidsbepalers en plannenma kers in Zeeland streven er naar - blij ven ernaar streven om het Veerse Meer en omgeving in de toekomst voor de vele categorieën recreanten aantrek kelijk te houden en zo mogelijk nog aantrekkelijker te maken." Een hele uitspraak! Een uitspraak echter, die door de praktijk bewaarheid wordt. Neem nu bijvoorbeeld de ver legging van de in het westelijk deel van het Veerse Meer gelegen baan voor snel le motorboten. Tot voort kort grensde deze baan aan het eiland Schutteplaat. Voor plankzeilers, die zich in groten ge tale op de nabij gelegen oever van Noord-Beveland ophouden, was het niet mogelijk om een „rondje Schutteplaat" te varen. Bij Algemene Politieverorde ning is het nu eenmaal verboden om met een zeilplank in de baan voor snelle motorboten te varen. Maar is het niet aantrekkelijk om naar of rond een eiland te surfen? De op lossing leek heel simpel: verleg de baan voor snelle motorboten wat in noord westelijke richting, tot op enkele hon derden meters van de Veerse Gatdam, zodat de schare sportvissers op de dam geen hinder zal ondervinden van snel varende speedboten, al dan niet met waterskiërs. Bijkomend voordeel van de verlegging van de speed'bootbaan zou zijn, dat een lang gekoesterde wens van de georga niseerde waterskisport, namelijk de aan leg van een startsteiger aan de wal bij jachthaven Oostwatering ten gerieve van (jonge) onervaren waterskiërs wel licht gehonoreerd zou kunnen worden. Er staat hierboven niet voor niets: „De oplossing léék heel simpel." Tussen wens en werkelijkheid liggen vaak vele barrières en een zee van tijd. In dit geval moest er zelfs een Rijks reglement betreffende het snel varen in de Deltawateren gewijzigd worden en moest de betonning in het westelijk deel van het Veerse Meer eveneens worden aangepast. Tevens moest een corridor worden aangewezen van de te maken startsteiger bij Oostwatering naar de verlegde baan voor snelle motorboten; de van de startsteiger gestarte water skiërs moeten immers de waterskibaan kunnen bereiken. Dankzij de inspanningen van het Re creatieschap „Het Veerse Meer" is één en ander gelukt, zij het, dat tussen het opperen van het idee en de uitvoering ervan enkele jaren zijn verlopen. De baan is inmiddels verlegd; plankzeilers kunnen een „rondje Schutteplaat" va ren en wedstrijdzeilers hebben in de nabijheid van de starttoren bij jacht haven Oostwatering wat meer de ruimte gekregen. Dit jaar zal, dankzij een forse subsidie van het Ministerie van Land bouw en Visserij waar een deel van de subsidies voor recreatieve voorzie ningen vandaan komt de startsteiger kunnen worden aangelegd. Toch is niet iedereen even gelukkig met de hiervoren geschetste ontwikke lingen. Wedstrijdzeilers vrezen hinder van startende waterskiërs in de - ove rigens zeer korte corridor naar de waterskibaan. Bedacht moet echter wor den, dat het beslist geen druk komen- en-gaan zal zijn van horden waterskiërs. Bovendien: waarom niet een beetje re kening houden met eikaars belangen? 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1984 | | pagina 24