/"iRticulcn cndc Ordrcwaar haar wy ondergefchr^vci^
via Afrika naar Curagao geheel voor
eigen rekening had ondernomen. De
kaoitein van „Het Hof van Zeeland"
had, zoals gebruikelijk bij een reis op
„eisen risico", zijn uit Afrika aange
voerde slaven tijdens een openbare vei
ling in Curagao verkocht. De opbrengst
van de slavenverkoop viel, doordat er
op dat moment weinig behoefte aan sla
ven bestond, tegen. Bovendien had de
kapitein voor zijn retourgoederen hoge
prijzen betaald. Vele en soms tegelijk
aanlopende schepen veroorzaakten op
Curagao een grote vraag naar Westin-
dische produkten. Als gevolg daarvan
waren de prijzen van suiker en tabak
vaak hoog. De directeuren concludeer
den, dat het drijven van slavenhandel
voor eigen rekening grote financiële ri
sico's met zich meebracht. Wijs gewor
den door het nadelig saldo van de eerste
slavenreis besloot de directie voortaan
alleen slaventochten te ondernemen op
basis van „contract". Dit hield in dat de
directeuren, via hun agent in Amster
dam of via hun vertegenwoordiger in
het Westindische gebied, met afnemers
van slaven aldaar een overeenkomst af
sloten. In het contract werd onder meer
bepaald hoeveel slaven er zouden wor
den geleverd en tegen welke prijs.
Na langdurige onderhandelingen,
waarbij Sappius als bemiddelaar tussen
Surinaamse planters en de M.C.C. op
trad, kwam, zoals gezegd, eind augustus
1740 een slavencontract tot stand. Vol
gens het contract dienden er 201 slaven
naar Suriname te worden gebracht. Het
„armazoen", de totale hoeveelheid aan
te voeren slaven, moest voor tweederde
deel bestaan uit mannen en voor één
derde deel uit vrouwen. De negers
mochten geen lichamelijke gebreken
vertonen. De in het slavencontract over
eengekomen prijs per slaaf bedroeg ge
middeld f 225.Om het risico te ver
mijden dat de M.C.C. opnieuw dure re
tourgoederen voor haar thuisreis zou
moeten kopen, had zij bedongen dat „De
Africaense Galeij" op de terugreis als
vrachtvaarder zou fungeren.
Wy&COTH
Officieren cndc Matroo^n wis verhuurt höbbcn^ïiet het Schip, genaamt iZfftouxMjfi
daar Capitcyn op is *\aWLj
in/ cj;de ons f«lvrn hebben te rcgulceren, om te vaeren vjn jlefer Stede
°fl ttJjidMms,
nnw
het voor:;:
die in zyu
O (Tuieren,
cox». jtsfiik/tuPt
van daar wede: te kecren voor deefe Stad;, "ff f
ter gedcftinccrde los-plaetfe toe. Derhalvcn om alle goede ordreen difcïpline op
Schip tc houden bclooven wy ende nemen aen by delen, den voorfz. Cape ofie
plaats mogtc werden gcfteltcn 7.yn perfoon is reprcfcmeereude als ihedc deszcls
elk in zyn qualitcit cude bedieuingchaarc bevoelen en orders ten dientic van Schip en Goct
in alle gehoorzaamheyt naar te komen cn zonder tegènfprecken uyt te voeren, en ons zoo
danig te quyten ende tc gedragen, zoo te Water als te Lande als ceriycke Officieren ende
Matroofen betaamt cn daar inne te volharden zoo lang de reyzc zal dueren met het Schip
tc helpen lollen, laden, (luwen, herhuwen balladen, ende outballailen, *r Schip te kielen
cn lchoon te maken te l'chrapcn van buy ten cndc van binnen alles tot des Capiteytis be
lieven de Goederen met Barcken Schccps-boot en andere Vaartuygen van c:i aan' Land
ottc andere Schepen te brengen cn voorts alles te doen het gecne tot dient! van Schip en
Goed vcrcyfclit wordt, op poene dat den omvilligen telkens zal verbeuren zes guldens voorden
(Zeevarenden Aiincn,
y- Onze bedongen Maent-gelden, waar van wy ophand bekennen by delen ontfangen
f tc hebben, ter lbmme zoo als in 't regard van onfe refpect've pcrfoonen, by den Baljuw van het
ihWater-Recht notitie is gehouden, ende wacr naer onze noch te verdienen Gagie zullen
''den gereguleertdaar toe wy ons gedragen by dezen,
M,joo ,/u hct v»Of'z- Schip, om zyne reyzc tc vervorderen,
ff i, cekon'.cn cndc eyndigen wanneer het weder hier ter
Ictiyi tf
zullen ingaan cndc haaren aanvanlc nemen
buy ten de laethe 'i'ctucndc m Zei zal
Stede ofte ter ccdiltinesrde Los-plaats
als voorfz. behouden gearriveertende bv den Gapt. willen afgedankt zjp A als wanneer ende-oce-
<ier nochte anders niet wy de voorn: Maent-geldedPzuIlcn mogen «yfehen ofte pretendeer';-®
cis zynde uytdruckclyk by dccfcn bedongen, lbo het voorlz. Schip in de heen oftd wederom
reyzc komt te verongelukken, ofie door den V'yaud genoomen te wotfen, dat wy in h ajiiecl
peen Maan.'-gelden zullen mogen eyfehen ofte preteiidecrenmaar ons tc vreecicii houdt n*if» de
mvndt Gap,ie op h.uidt oiitlangcn cn dit niet jegnillaandc eentgh rechtcollmnr» ol'n» ufanna <1jj|
i ■—•us gi iihgteit zonde koimcn worden nis daar iftm mits rfcelkn expreilHyok reiiun, lerende.
Ziiih n iierlial'ven onzm Gapt. niet vermogen, gedurende de rcyle buiten's Lands, if tc yurdc-
uen dc bctuluigc van de zelve in 't geheel o:te ten dcelc, maar zal z»ix llaen acn h«t enkel belrtvea
tan onzen Gapt. voorlz.
hnde of liet it be ut de dat geduurende dc reyze ons ecnigc Vinden Zceroovers, en;
allen andcien, die den Gapt. voorvVyandt terklaardt quamen tc ontmoeten', ende ons po<vie
v bcfei.'ê'.'gtn, jnct ons (rliip of jjoed jn'handigh tc maeckcn ende te ontweldigen; znr, uZou.
ven wy lyi en kven daar by op te zetten eude het zelve voor zodanig geweld cndc overlatl, met
Gudts hulpe n.icr ons vermogen te bcichcrmcnzonder den Gapt. in «enigen noodt te befwve-
Jccii, ofte uyt den wvgh te loopen, ende zal zoodanigen bloodcn weghlooper geacht worden vóór
een Schelm cn Verrader, cndc verbeuren alle zyne te goed hebbende gagie, met alle het geens
hv in het Schip is hebbendecn daar-cn-boveti ®bitulyk werden gecotrfgeert. Des belooft
den Gapt-, zoo yrnandt in 't dcfcndcrcn van het Schip cn Goed, Lam en Kreupel gefchooietf*
(dat Godt verhoede) of verminkt wictdc, den zoodaningen ten kollen van Schip en Goer,
laten genezen, ende daar voor te betalen, volgens de Coltuirign van de Zee, ofte ander;fhts met
den ze'.ven oytkoop te doen, tot zeggen en difcretic van onpdrtydigc Mannen, hen des veiilaum
d, dovh nirt vi idei hK Schip en Ootid i* ftrcckemlu
l en ydft h,l onieun ic vreden warn met loodaiilg fehaflen, ende ram (oen van fyyi en drank,
als u,ur tyds gclegcinlicul by den Gapt ende de Officieren goed gevonden zal worden, zonder oent-
ge moeyeiykhcvt dnar tegen aan tc rechten, op de boete van eert maent gngie.
1 en ye.lei vil gehouden vyn aU dc digclyltlc (jcbedctt gixlutm worden, giet hehoorlyke reverentie
»M.ui u: veiIch)ncito|> de. vnbcuuc va» 6 fluyvet», ten bthueyen van den iieevutcnüeu Arim-n,
Nie*
18