Zr cd by ^errv cvayy^dr'enrC; ^éadfdasar demrdsyedeterp be*t/
Itiritrjen-dr'errdt de Trappetje (ymfei prd jddefsn-recje, onder de
fiaarrv ddrasecy^ord Cytdtnp^ d>'e ad ere dede day ere eerder Un syc-
yyee.iten reec teryy drmrrp met 6rieOere yren yrrzrre dertemd.
wft T £jdc.
Jdy deed def venrrdorrrem adsyf dy nnnyderreed -Zeis darmen
ru'Aricdtere met 6eybaadde yeaydde dtan co driererzedr'e dy\
Yiaar dy zetf deSrvedyd óp danden/ te dedderp'ye drey em vnn de)
(yraafvaredUappóredd, Y7cl de secretaris run d>'eyma^d/'eeen
veej- yaett demp yvtïS,
<ddet de denrpt's de tyervrrds z-et te dedderp ram detda*d^
dcJvdJt rf de Aanidtedem'-ny nrrpyemtertpde dyrtzafd/eds Pimartrp
Ay dermate A ede er em/ urns dat ecdf of onecdt m'eZ rid cyb riJ
ft 1a tem. jd'erdtrut meerede Jf eem ofemdereyoede detredd/Hy
te duren en by yen/ aap/ det Af- ze doende dad dy my ad trut
ycfjrputOen/ errp-nmrent
dfdanP dad Ay Zi'ftd em/y/stood met drie drden/ rdyye/s ye de
eded Hnui tmee dy eerder yens/ermrie <fjd- deren- de deay ddrrde
det idyesdoMre deeJA, hrzeamyb d/j ne-erzmt/ ander det u/tsyre,
desv vzw/ deze 2yte tcurfste hnrtrddeV:t/ «dtyrp fod/ my re fod^
deè erdarrnm/ met deü em det arme void
ddtdyeedsrid/cn de drèstaaet
r ra^v l/A/
O EKE,
f/Cra </A Sé.
Tekst: Boudewijn.
Ward Ruyslinck: OPEN BEELDBOEK
paperback, 176 biz. 20 x 12,5 cm. Man-
teau, 19,90.
Ward Ruyslinck (pseudoniem van
Raymond de Belser), begonnen als dich
ter, is bekend als romanschrijver, ver
ontwaardigd door geweld (Ontaarde
Slapers), oorlogswreedheden (Wierook en
Tranen), Argentijns fascisme (De Hek
senkring) die zegt te geloven dat een
samenleving niet leefbaar is zonder
vriendschap, liefde en vrijheid. Hij heeft
een vijftiental titels op zijn naam staan
(uitgave Manteau Parels a 9,90) die we
graag aanbevelen.
Nu is dezelfde Ruyslinck adj. biblio
thecaris bij het hoogst interessante
Museum Plantin-Moretus te Antwerpen
(moet u eens gaan bezoeken!) en in die
kwaliteit is hij gezaghebbend in zijn
vakgebied (grafiek, teken-, schilder- en
beelhouwkunst) en hij heeft er als goed
pennevoerder, zeer interessante artike
len over geschreven. Of opstellen en
inleidingen tot catalogi van tentoon
stellingen die nu gebundeld in Open
Beeldboek ons met veel liefde voor zijn
objekten, konfronteren met figuren als
Constant Permeke, F. Rops, Joris Minne,
Rassenfosse en een zevental anderen.
Maar ook vinden we in de bundel
onderwerpen als „Het Vlaamse Dorp in
de Grafiek", en „Hypocrisie en IJdel
heid in het profane Portret."
Allemaal zeer lezenswaardig! Dubbel
en dwars waard om aan te schaffen, om
dat je de lust krijgt om het besprokene
ter plaatse te gaan bekijken in het voor
Zeeuwen toch vrij makkelijk bereikbare
Antwerpen, Gent, Brugge of zelfs Brus
sel. Jammer, dat er een register ont
breekt, dat de lokaties alfabetisch noemt.
Mocht u de gelegenheid ontbreken er
voor dit doel eens op uit te trekken.
Och, loop dan eens de onvolprezen stu
diezaal binnen van de Prov. Bibliotheek
in Middelburg en men zal u daar graag
naslagwerken met rijke illustraties over
Vlaamse beeldende kunst aanreiken.
25