168
prijzen leu einde verwatene pogcliers te vernederen
en te beschamen immers indien men zelf gebillijkte
aanspraak heelt op roem en eer en deze ons onver
diend geweigerd worden, Zoo klinkt liet even daar
om geenszins onbetamelijk of verwaten, als wij agesilaus,
opzigtens den Koning van Persie dien vlcijcrs en gunst-
bejagers den Grootcn wilden genoemd hebbenopdat
daardoor de verdiensten en deugden van anderen in
de schaduw zouden gesteld of vergeten worden hooren
vragen Hoe kan hij grooter zijn dan ik, indien hij
niet tevens beter en regtvaardiger is dan ik
De slotsom van hel gezegde te zamentrekkende blijkt
daaruitdat eigen lof geoorloofd iswanneer de drang
der omstandigheden waarin wij verkeeren of gebragt
worden ons daartoe leidtwanneer dezelve anderen
kan nuttig zijn en het beoogde nut daartoe een nood
zakelijk middel is; of, wanneer er, over het algemeen,
geldige redenen bestaan ,om vrijmoedig en onweèrhou-
den de waarheid omtrent zich zei ven te zeggen en zijne
edele daden en bedrijven voor anderen bloot te leggen.
Ons blijlt alzoo overig kortelijk te onderzoeken, op
tvelke eene wijze men zich zeiven moet prijzen ten einde
niet tegen de wet der nederigheid of menschenliefde
zondigenen geen' aanstoot te geven aan derden.
En ook hier laat onze beroemde voorlichter rir-
ta kcius ons niet verlegen.
De aannemelijkste wijzezegt hij is deze; dat men