55 gezondheids maatregel doen voorkomenliet was echter op de oude zeden gegrond. Deze wijze van lijkbehun- deling nu schijnt tot het verhaal van procopids aan leiding te hebben gegeven. "Werd het strooleggen en verbranden dus geduld of gewettigd met de begrafe- nismaaltijden die soms tot ergerlijke tooneelen aan leiding gaven was dit het geval niet. Graven en Bis schoppen Staten en Synoden vaardigden tegen dezelve f bij herhaling bevelschriften uitdoch zonder vrucht t omdat die bevelschriften het genot der levenden be- i troffendie met dit eten en dr inken voorgaven de i gestorvenen eere aan te doen. De begrafenis- en brui- s loftsmaaltijdenhet lijkstroo en de bloemenmet welke i pas gehuwden bestrooid worden, hebben gelijkelijk onzen 0 tijd bereikt. Op de afschaffing der eerste moge men aandringen maar waarom zou men de laatste weeren ii Waarom der jeugd niet vergunnen op het pad het welk een paar jonge mensclien voortaan liand aan hand bewandelen zullen bloemen te strooijenals bekoorlijke h zinnebeelden van de wenschen hunner betrekkingen? L. Waarom den treurenden beletten, voor de van den levens- e last onthevenen stroo te leggen en in brand te steken? il Ook dit laatste toch was oorspronkelijk niet zonder i- gewiglige beduidenis. Het voorgeslacht was niet zoo fs ligtzinnig om aan te nemen dat allen gestorvenen in eenerlei wedervoer. Sommigen zeiden zij vexhuisden ls naar de Zon andereu gingen naar de Maan, Yan dit

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuwsche Volks-Almanak / Nehalennia | 1837 | | pagina 133