Brabanddie ongeveer liet jaar 1100 bloeide, en dus zoo veel nader aan den tijd was dan wij noemt den 17 Junij 838als den dag van der Deenen inval. Yoor- zigtigst is liet derhalve diens gezag te eerbiedigen terwijl ik voorts den lezer verzoek het volgende 26) te willen beschouwenals geschreven in de manier van den Abt Yeiitot die de gebeurtenissen van zij tien tijd verhaalde moil ié d aprcs le peu qn'il en savoitmoitié d'après son imagination. Wie mij dit ten kwade mogt willen duiden dien vraag ik met Varill tsOu' importei le fait n'esi- il pas mietix tel que je l'ai raconté? Ter zake dus. 2. In den tijd,tot welken wij u terugvoeren, was hel Chris tendom in Zeeland wel heerschende gewordendoch het had nog op verre na het oude heidendom niet geheel ver drongen. Met het verbreken der Godenbeelden en het om verwerpen der tempelhutten waarmede YYiilebrord op het einde der 7.e eeuwin Walcheren begonnen waswas de eerbied voor die Goden niet vernietigd. Men huldigde lien in stilte, of, wanneer daartoe de gelegenheid ontbrak offerde men voor het oog aan den eenen of anderen heilig- verklaarden en in gedachten aan de bedoelde Godheid, ge vende b.v. aan de moeder Gods, hetgeen men eigenlij k aan Nehaieksia brengen wilde. Het lierheiligen-Jeest, met welks viering men elders,in Frankrijk enHitilschland in 836 een begin maakte moest dus van zelve in deze oordeii grooten bijval vinden. Het kon trouwens niet

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuwsche Volks-Almanak / Nehalennia | 1838 | | pagina 85