kon verriglen Het grootste genoegen, dat gij haar kunt
verschaffen antwoordde Democuakis, is, U op te hangen.
Over dit schaamteloos antwoord waren de vrienden van
Pnnipriis hoogst verontwaardigd; maar hij bedaarde
hunne gramschap en, zich tol de Gezanten wendende,
zeide hij: «zegt aan uwe lastgevers, de Atheners, dat
zij die eene taal voeren als gijlieden onbeschaamder
«en slechter zijn, dan hijdie dezelve kan aanhooren
«zonder in drift te ontsteken.»
Een laatste voorbeeld (want, wie kan ze alle opsom
men?) wil ik aanvoeren in het gedrag van een' Turk.
De Kalif Has is zat eens aan tafel, toen een slaaf een
schotel met spijs die ziedend heet was bij ongeluk over
hem uitstortte. De verschrikte slaaf viel voor zijne voeten
neder en daar hij des Kalifs gramschap vreesde zeide
hij overluid een vers uit den Koran op, luidende: het
paradijs is voor die genen bestemddie hunnen toorn
bedwingen. Hasak antwoordde: ik ben niet toornig
Toen haalde de slaaf het vervolg der spreuk aanhou
dende en voor die genen die den menschen vergiffenis
schenken. Hasak antwoordde: ik vergeef het U! Toen
sprak de slaaf het slot der spreuk uit: trant God heeft
de weldadigen lief. En Hasak hernam hierop: wel nu!
zoo schenk ik U uwe vrijheid en vier honderd stukken
zilver
En nu, wat dunkt U, laat het schadelijke en ont
berende der botviering aan drift zich wel eenigermate