bk
Zij zijn vervaardigd door den Kunstschilder A. Bisschop
ran Dordrechten dragen het jaartal 1711. Ook in dit
opzigt blijkt dus de goede zorg en smaak der Goessenaars
Tan dien tijd. Doch ook niet lang te Toren hadden daar
de beide beroemde Evbbsdijhen gebloeid, die de schil
derkunst loffelijk beoefend hadden en die dus zeker
niet zonder invloed geweest zijn op de liefde en den smaak
Toor deze kunst bij hunne stadgenoolen. (20)
In 1739 werd het Orgel met eene in hare soort fraaije
tent, waaronder men het nog geplaatst zietovertogen.
Of dit hoofdtooisel wel bij het overige past, laten wij
aan den goeden smaak van tijdgenoot en nakomeling
over. Het Orgelwerk zelf is Toorzien Tan 28 sprekende
registers2 handklavieren en 1 vrij pedaal. De geluiden
Tan het groot manuaal en pedaal, vooral van sommige
registers zijn voortreffelijk ,die Tan het rugpositief zijn
hard en scherp Sommige worden nimmer gebruikt. Ten
bewijze, dat men evenmin dit voortreffelijk stuk als het
gebouw zelf verwaarloosde, strekt, dat men in 1826
door den Orgelmaker C. J. tan Oeckei.en Tan Breda
aanzienlijke herstellingen en verbeteringen aan hetzelve
liet makenwaarvan de kosten uit vrijwillige bijdragen
der gemeente-leden gevonden zijn Er is toen eene nieuwe
voxhumana op hetzelve gesteld, welke van een bijzonder
(20) Men zie over hen: J. Imjjerzeei,, leven en werken der
Holl.en Ylaamsche Kunstschilders, enz. (1842), l.e deel, bl. 216.
Over den Schilder der deuren hetzelfde werkbl. 57.