bk Zij zijn vervaardigd door den Kunstschilder A. Bisschop ran Dordrechten dragen het jaartal 1711. Ook in dit opzigt blijkt dus de goede zorg en smaak der Goessenaars Tan dien tijd. Doch ook niet lang te Toren hadden daar de beide beroemde Evbbsdijhen gebloeid, die de schil derkunst loffelijk beoefend hadden en die dus zeker niet zonder invloed geweest zijn op de liefde en den smaak Toor deze kunst bij hunne stadgenoolen. (20) In 1739 werd het Orgel met eene in hare soort fraaije tent, waaronder men het nog geplaatst zietovertogen. Of dit hoofdtooisel wel bij het overige past, laten wij aan den goeden smaak van tijdgenoot en nakomeling over. Het Orgelwerk zelf is Toorzien Tan 28 sprekende registers2 handklavieren en 1 vrij pedaal. De geluiden Tan het groot manuaal en pedaal, vooral van sommige registers zijn voortreffelijk ,die Tan het rugpositief zijn hard en scherp Sommige worden nimmer gebruikt. Ten bewijze, dat men evenmin dit voortreffelijk stuk als het gebouw zelf verwaarloosde, strekt, dat men in 1826 door den Orgelmaker C. J. tan Oeckei.en Tan Breda aanzienlijke herstellingen en verbeteringen aan hetzelve liet makenwaarvan de kosten uit vrijwillige bijdragen der gemeente-leden gevonden zijn Er is toen eene nieuwe voxhumana op hetzelve gesteld, welke van een bijzonder (20) Men zie over hen: J. Imjjerzeei,, leven en werken der Holl.en Ylaamsche Kunstschilders, enz. (1842), l.e deel, bl. 216. Over den Schilder der deuren hetzelfde werkbl. 57.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuwsche Volks-Almanak / Nehalennia | 1844 | | pagina 188