141
menschheid ten sieraad verstrekt. En Saladin was niet
eer waarlijk groot, vóór hij, aan de grens des levens,
de ijdelheid des roems erkende en dezelve opentlijk liet
prediken.
Zoo weerde een beroemd Chr isten Wijsgeer, vier dagen
vóór zijnen dood, alle geleerdheid van zijne sponde.cn
zoide, dat hij, die daarover met hem spreken wilde,
zijn misnoegen op zich laden zou. Dit gezegde van eencn
stervenden Christen Wijsgeer, die ongetwijfeld al het
genot en de voorregten der geleerdheid bij ervaring
kende, is indrukwekkend. Zekerlijk behoort de geleerd
heid ouder de beste en duurzaamste goederen dezer
wereld, en, indien het geoorloofd ware, zich op iets
te verhoovaardigen dan, voorwaar, mogt men trotsch
zijn op eeno veelomvattende kennis die men door vlijt
en oefening verkregen heeft. Zij toch houdt den geest
steeds nuttig bezig verschaft der ziel een harer waardig
genot, en stemt met de natuur van een denkend wezen
ten volle overeen En toch erkende de Christelijke Wijs
geer, even als de Koning Israelsaan de grens des
levens, de ijdelheid eener veel omvattende kennis, die
geen invloed oefent op zijn toekomstige gelukzaligheid.
Niets, dan de wijsheid des Kruises trok zijne opmerk
zaamheid.
Wanneer ik lees .hoedanig vele heidensclie Wijsgeeren
over de waardij der uiterlijke voorregten dezes levens