165 iC/u haddenom zich eenmaal boven het Zuiden en Noorden iop- te kunnen verheffen.Die lessen waren aan hun besteed. van Zij volgden ze niet slaafsch maar trokken partij van an- 't geen hun dienen kon en zoo kreeg het iets eigenaar- djt digs. De bouw hunner, voor de zee en tusschen de banken dit geschikte schepen werd algemeen geroemd en in han den del en scheepvaart zoo welals in de verdediging van len, dezelve, werden zij op hunne beurt later de meesters. tie- De Zeeuwen hadden zich nu bijzonder bij de Kaapvaart yu geoefend in de zeedienst. De Kaapvaart was bij hen een an- industrietak, waardoor zij aan hunne vijanden of aan liet zeeroovers den door dezen gemaakten buit ontweldigden om of die natiën, welke hun den handel in hare Staten en, weigerdendit betaald zetteden zich alzoo hiervoor an, schadeloos stelden, en tot het toestaan van vrij handels- ijli verkeer dwongen. Het oudste, ons bekende,voorbeeld zij van meer geregelde Zeeuwsche Kaapvaart in 1275 tegen ioU de Eugelschen die den uitvoer van wol hadden verboden :en bewijst zulks. Zij hadden toen reeds 14 gewapende ju- koggenals kruisers in zeeen ook later hebben de rde Zeeuwen op deze wijze zelve voor hunnen handel ge us, waakt, zoodat men algemeen erkent, dat zij, godurende en den tachtigjarigen strijd tegen Spanje hierin de meeste tan dienst hebben bewezen. Voor wij ons in dit roemrijke Ui] tijdperk, dat wel der Zeeuwen heldeneeuw te noemen Men zie o. a. Wagznaar, III, 22.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuwsche Volks-Almanak / Nehalennia | 1846 | | pagina 247