116. doelmatig onderwijs is daargesteldwelke vroeger bepaaldelijk vóór 1800 niet zoo algemeen° en ruimschoots bestond. Men meene evenwel niet, dat het onderwijs van arme kinderen wier ouders het of niet behartig, den of met bekostigen kondenvroeger geueel werd verwaarloosd. Gelijk onze vaderen in vele opzigten vooruit waren en aan andere volken een goed voorbeeld gavenzoo was het ook in dit opzigten wij vinden hierin juist eene hoofd oorzaak, waardoor zij zoo hoog zijn opgeklommen. Men bedenke slechts wat de broederen des ge- meenen levens in de 15e en 16eeuw, bijzonder m Groningen, Overijssel en elders buiten de eigen lijke kloosters hebben verrigt, door het oprigten van scholen en het geven van onderwijs om niet aan de mindere standen aMen denke aan 'tgeen 1. De VOO, <le behoeften dier dagen uitmuntende school wet van dat jaar heeft ook hierop weldadigen invloed uit geoefend gelijk dezelve overigens nuttig gewerkt heeft. 2. Wij vermelden hier niet de temoeijingen der eigen lijke kloosterbroeders, als die van Egmond en Adewerd omdat die zich meer bepaalden bij de onderwijzing van meer aanzienlijken en van toekomstige geestelijken hoezeer I zij in dit opzigt veel goeds deden en voorbereidden geliik de broeders Hieronymianendie het latijn onderwezen Zie VROLIKIIERTFliss. Kerkhemel bl. 330. "rezen. 0. Men zie hierover onder anderen e. u. m. dïipbat Verh. over de broederschap van cnoorr tn over int die de jeu ges der bl. scli kei gee wei sec. zelJ uit ten vol{ Au{ bili met plal was ma: altij

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuwsche Volks-Almanak / Nehalennia | 1849 | | pagina 142