121. ia- Dit schijnt ook behartigd te zijn, dewijl anders >m Je school wel niet zou hebben kunnen blijven ?el bestaan en het zal ons blijkendat men er door en alle tijden heen de hand aan gehouden heeft. Ge let lijk toch elders in ons vaderland, zoo onderscheid de den zich vooral in Middelburg steeds vele rijken door onbekrompen mildheidter ondersteuning ief van goede inrigtingen1en daaronder begrepen zij jr- ook die ter onderwijzing van de jeugd 2. ;h- Reeds dadelijk na de stichting der school was iw men hierop bedacht, en nam men maatregelen 4 hiertoe. Volgens denzelfden fundatie-brief is na melijk op 1 Mei 1561door gasthuisineesters ter ;rs eenre en wegens gecommitteerden van den alge- cn mèenen armen van de drie parochiekerken ter an- 00 dere zijdevoor schepenen der stad overeengeko- rd men3, dat terzake van de gift der beide erflaters de an 1. Dit is nog zoo ook ten opzigte van opvoeding en onderwijs gelijk mede daaruit blijktdat velen behoef- 011 tige ouders te ltulp komen in het schoolgeld voor hunne IQ kinderen. Kieschheid verbiedt ons hier in bijzonderheden te treden. 2. Teil proeye strekke o. a. dat de Zeeuwen bij hunne kolonisatie in West-Indie zorgden dat een bekwaam schoolmeester de kolonisten vergezelde om hunne kinde ren te onderwijzen en dat zoo wel de Zeeuwsche kamer 50 als de patronen der koloniën deze zaak behartigden en er geld voor over hadden. Men zie mijne Daden der Zeeti- lj_ wen bladz. 234. 3. Het verdient opmerkingdat de geestelijkheid er

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuwsche Volks-Almanak / Nehalennia | 1849 | | pagina 147