121.
ia- Dit schijnt ook behartigd te zijn, dewijl anders
>m Je school wel niet zou hebben kunnen blijven
?el bestaan en het zal ons blijkendat men er door
en alle tijden heen de hand aan gehouden heeft. Ge
let lijk toch elders in ons vaderland, zoo onderscheid
de den zich vooral in Middelburg steeds vele rijken
door onbekrompen mildheidter ondersteuning
ief van goede inrigtingen1en daaronder begrepen zij
jr- ook die ter onderwijzing van de jeugd 2.
;h- Reeds dadelijk na de stichting der school was
iw men hierop bedacht, en nam men maatregelen
4 hiertoe. Volgens denzelfden fundatie-brief is na
melijk op 1 Mei 1561door gasthuisineesters ter
;rs eenre en wegens gecommitteerden van den alge-
cn mèenen armen van de drie parochiekerken ter an-
00 dere zijdevoor schepenen der stad overeengeko-
rd men3, dat terzake van de gift der beide erflaters
de
an 1. Dit is nog zoo ook ten opzigte van opvoeding en
onderwijs gelijk mede daaruit blijktdat velen behoef-
011 tige ouders te ltulp komen in het schoolgeld voor hunne
IQ kinderen. Kieschheid verbiedt ons hier in bijzonderheden
te treden.
2. Teil proeye strekke o. a. dat de Zeeuwen bij hunne
kolonisatie in West-Indie zorgden dat een bekwaam
schoolmeester de kolonisten vergezelde om hunne kinde
ren te onderwijzen en dat zoo wel de Zeeuwsche kamer
50 als de patronen der koloniën deze zaak behartigden en er
geld voor over hadden. Men zie mijne Daden der Zeeti-
lj_ wen bladz. 234.
3. Het verdient opmerkingdat de geestelijkheid er