135. en rekenen hetwelk als het maar grondig is ge noegzaam was te achtenzoo werden zij die anders onkundig zouden gebleven zijnin staat gesteld om menig bedrijf uit te oefenen, dat an ders voor hen gesloten zou zijn geblevenzij werden vatbaar gemaakt voor het aannemen en verstaan van zuivere godsdienst-begrippen. Het moet niet voorbij gezien worden dat deze school die ras navolging vondontstond in het tijdperk der voorbereiding van de kerkhervorming hier te lande, en dat men in de 17de eeuw zeggen kon, dat er ook in Zeeland schier geen huisgezin werd gevonden waar men den Bijbel niet aantrof. Het onderwijs stelde alzoo de armen in staat om zelve te onderzoeken wat hun tijdelijk belang zoo wel als hunne godsdienstige kennis en zedelijkheid be vorderen kon. Ook tot het laatste werd reeds in vroegere tijden het school-onderwijs bij hand having van orde en tuchtdienstig gemaakt. De kinderen werden onderwezen in alle Christelijke oefeningen en dit droeg goede vruchten voor de maatschappij en het huiselijk leven gelijk men die nog kan opmerken waar buiten de school in het huisgezin niet wordt omgestooten wat in de school was opgebouwd. Brengt men nu tegen dit een en ander de in onzen leeftijd vermeerderde en nog steeds toenemende armoede in dan ziet men de omstandigheden voorbij waaruit dit verschijnsel

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuwsche Volks-Almanak / Nehalennia | 1849 | | pagina 161