136.
geboren isen de bedenking geldt zoo weinig tc h
gen het onderwijs dat men met volle regt kan ti
bewerendat dit verschijnselbij verwaarloozin» v
van het onderwijs der armen nog veel algemee
ner en hoogst schrikbarend zou zijnja reeds r
eene heillooze verwoesting zou hebben voortge d
bragt. Nu is daardoor veel kwaad gestuit, hel
welk reeds niet gering te achten is, en onder ds c
mindere standen is over het algemeen die goedt i
gezindheid aangekweekt en behoudenwaardooi i
de hoop op gunstiger omstandigheden geen her t
senschim is. Voere men er tegen in, dat nij
verheid spaarzaamheid en meer ander goeds bij
velen niet gevonden wordendes te meer moei
hierop door het onderwijs gewerkt worden. Zie!
men ook, dat al dat onderwijs bij sommigen
vruchteloos isdat ook bij welonderwezenen veel
onzedelijkheid bestaat, ja dat kennis bij velen eet
middel tot kwaad isdat alzoo zelfs meer alge
meen verspreid wordt, waarop kwaadwilligen spe
culeren wie zal beweren dat een geheel onkundige
hoop niet zoo ligt kan worden meêgesleept, of dat
het kwaad minder zou zijn bij meerder of volsla
gen onkunde onder de mindere standen? Die het
beweerde zou de ervaring van vroegere eeuwen
geweld aandoenvergetenwaarom men tot be
hartiging van het volks-onderwijs gekomen is en
het steeds bevorderde. De gevangenissen zouden