188. Iieid \an den Israëlitischen sabbath werd toepas- sebjk gemaaktby die latere begrippen dan schijnt het vreemdwanneer men in de eerste tijden der hervorming aanteekeningen vindt, die zulk eene strenge zondagsviering geheel niet doen vermoeden. Ten minste 1 ik vinddat men den bailluw heeft aangesproken over het houden ran vischmarkt des zondags onder de predikatiewaar mede men dus den afslag op den zondag schijnt te hebben ongemoeid gelaten. En weinige jaren later 2 bewees het beklag aan bailluw, burgemees- teren en schepenenover het toelaten van allerlei werk en koophandel op 's lleeren dag tot nadeel van DE godsdienst eensdeels dat dit misbruik toen zeer algemeen was, en anderdeels, dat men min der op de ontheiliging van den zondag drukte, dan op het nadeel van de openbare eeredienst. la ter ontwikkelde zich de gestrenge zondagsviering meer, en is dan ook 3 de bailluw over de onthei liging van 's lleeren dag begroet. Eene liturgische bijzonderheid, die hier mis schien plaats verdientisdat men bij de bedie ning van het Avondmaal den formelen zegen uit sprak na het zingen voor de bediening des Avond- maals (zeker ten behoeve dergenen die daaraan 1. Hend. 18 November 1811. 2. Hand. 22 Julij 1616. 3. Hand. 21 en 28 Februarij 1715.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuwsche Volks-Almanak / Nehalennia | 1849 | | pagina 214