188.
Iieid \an den Israëlitischen sabbath werd toepas-
sebjk gemaaktby die latere begrippen dan
schijnt het vreemdwanneer men in de eerste
tijden der hervorming aanteekeningen vindt, die
zulk eene strenge zondagsviering geheel niet doen
vermoeden. Ten minste 1 ik vinddat men den
bailluw heeft aangesproken over het houden ran
vischmarkt des zondags onder de predikatiewaar
mede men dus den afslag op den zondag schijnt
te hebben ongemoeid gelaten. En weinige jaren
later 2 bewees het beklag aan bailluw, burgemees-
teren en schepenenover het toelaten van allerlei
werk en koophandel op 's lleeren dag tot nadeel
van DE godsdienst eensdeels dat dit misbruik toen
zeer algemeen was, en anderdeels, dat men min
der op de ontheiliging van den zondag drukte,
dan op het nadeel van de openbare eeredienst. la
ter ontwikkelde zich de gestrenge zondagsviering
meer, en is dan ook 3 de bailluw over de onthei
liging van 's lleeren dag begroet.
Eene liturgische bijzonderheid, die hier mis
schien plaats verdientisdat men bij de bedie
ning van het Avondmaal den formelen zegen uit
sprak na het zingen voor de bediening des Avond-
maals (zeker ten behoeve dergenen die daaraan
1. Hend. 18 November 1811. 2. Hand. 22 Julij 1616.
3. Hand. 21 en 28 Februarij 1715.