noteer in uw agenda!
Een waarnemingenarchief voor de VWG
10
het Kanaal door Walcheren;
-Bij Gerard van Zuylen zal worden aangedrongen op publicatie van het
Oranjez onraoport
-Koos meldt dat er nog geen stickers zijn geplajct op de windschermen
aan de Torenweg.Fred Twisk pakt dit verder op;
-Jan van Leerdam spreekt nogmaals zijn waardering uit voor 't Zwelmpje";
-De heer Lodder bedankt voor de kaart met handtekingen die hij tijdens
zijn ziekte mocht ontvangen;
-Gido Davidse verzoekt alle waarnemingen van Witbuikrotganzen aan hem
door te geven
-Last but not least was er een overweldigende hoeveelheid interessante
waarnemingen en fenologiegegevens.Deze zullen op een andere plaats in
dit blad behandeld worden.
7.Sluiting wordt verricht door Luud Persijn.
Na de pauze werd de tweede studieavond verzorgd door Jaco Walhout en
Fred Twisk. Diverse interessante dia's en geluidsfragmenten zorgden
weer voor de nodige discussies.
Hieronder volgen de aankondigingen voor de algemene ledenvergaderingen
van 28 mei en 25 juni.Beide vergaderingen worden gehouden in het wijk
centrum Middenhof, Kanaalstraat 64 te Oost-Souburg.Aanvangstijdstip;
19.30 uur.
Agenda voor 28 mei 1. opening
2. verslagen van 26 maart en 23 april 1986
3. mededelingen en ingekomen stukken
4. voortgang projecten
5. vogelwaarnemingenarchief (zie voor het
voorstel elders in dit Zwelmpje)
6. rondvraag
7. sluitng.
Na de pauze verzorgt Fred Twisk —die zich stilaan als een specialist
op dit gebied aan het ontwikkelen is- onze derde studie-avond.Evenals
de vorige keren staat het herkennen van vogels centraal.
Agenda voor 25 juni; zie boven. Als extra agendapunt:"Alternatieve
vergaderruimte (Herengracht 52 Middelburg)
Zie toelichting hieronder.
Na de pauze komt Eric Marteijn ons weer een hoop over steltlopers ver
tellen.Hij zal zijn betoog toespitsen op lopend steltloperonderzoek in
West-Europa.Het staat nu reeds vast dat dit een interessante avond zal
worden, dus u bent gewaarschuwd!
To^l_ichting_op_ exjra _agendapuntjhet is de bedoeling dat we een defini
tief besluit nemen over het wel of niet wijzigen van de vergaderruimte.
Vele VWG-ers hebben al met het lokaal aan de Herengracht kennis gemaakt
tijdens de vergadering van 29 januari jl.Voor een goede afweging volgen
hier de voorwaarden van de ENFB(hoofdverhuurder
-kosten 10,-per avond (nu 21,20)
-koffie en thee aanwezig, wel zelf zetten .Andere mogelijkheid is zelf
spullen mee te nemen
-sleutel van lokaal wordt alleen op vergaderavonden verstrekt; buiten
de afgesproken avonden dus geen toegang
-eigen kastruimte kan, maar daar moeten we zelf voor zorgen
-initiatieven voor aankleding van het lokaal moeten van ons komen
-er zal voor voldoende stoelen en tafels worden gezorgd.
11
(toelichting op agendapunt 5 van vergadering op 28 mei as.)
op de algemene ledenvergadering van 28 mei as. zal het VWG-bestuur de
mogelijkheden voor het opzetten van een vogelwaarnemingenarchief ter
sprake brengen.Hieronder zijn enkele ideeën uitgewerkt die op een re
cente bestuursvergadering naar voren zijn gekomen.
Waarom een VWG-archlef?
Los van de gegevens die in het kader van een of andere activiteit op
systematische wijze worden verzameld, maakt een ieder aantekeningen(op
papier of alleen in gedachten) van de opvallende vogelwaarnemingen die
hij of zij doet. Deze niet-systematische waarnemingen kunnen later ge
bruikt worden, bijvoorbeeld wanneer men informatie verzamelt over een
bepaalde soort of een bepaald gebied, maar alleen -dan wanneer die ob
servaties op de juiste wijze zijn bewaard gebleven en zich op een toe
gankelijke plaats bevinden. Een centraal archief kan er voor zorgen
dat aan beide voorwaarden wordt voldaan. Geen verlies meer door verhui
zing van een lid naar elders, geen ontbrekende informatie of onvindbare
notitieboekjes
Welke gegevens horen in dat archief thuis?
Een gedachte die zich bij het stellen van deze vraag opdringt is, dat
men er op zou kunnen uittrekken om ten behoeve van het archief bepaalde
waarnemingen te verzamelen.Volgens het VWG-bestuur zou dat geen goede
zaak zijn.Liever ziet het dat het archief fungeert als opvangpunt voor
met name de ongerichte waarnemingen en dat anderzijds de projecten aan
zetten tot het doen van gerichte waarnemingen (inventarisaties,teilingen
e.d.
De in het archief op te nemen "losse waarnemingen" zullen steeds enkele
basisgegevens moeten bevatten: soortnaam, datum, plaats en uiteraard de
naam van de waarne(e)m(st)er.De rubriek "veldwaarnemingen" uit het vori
ge Zwelmpje geeft epn indruk van de waarnemingen die in het archief kun
nen worden opgenomen. Voor een bruikbare plaatsaanduiding kan bijvoor
beeld éénmalig een kaart van Walcheren met de landelijk gebruikelijke
coördinaataanduiding worden verspreid.
Hoe werkt zo'n archief?
Gedacht wordt aan een kaartsysteem,waarbij voorgedrukte kaarten onder
de leden worden uitgereikt. Op deze kaarten moeten allereerst de boven
vermelde basisgegevens worden ingevuld. Tevens kan er ruimte zijn voor
informatie over aantal,geslacht bijzondere gedragingen van de vogels
e.d. Op de meivergadering zal een voorbeeldkaart worden gepresenteerd.
Op een centraal adres worden de ingeleverde kaarten bewaard en wel on
zo'n manier dat het systeem eenvoudig toegankelijk is. Dus bijvoorbeeld
gerubriceerd op soort,plaats, datum. Naar mogelijkheden om de gegevens
op te nemen in een geautomatiseerd bestand wordt gezocht.
Wie op zoek is naar bepaalde gegevens richt zich tot de "archivaris" en
samen lichten zij de benodigde informatie uit het archief.Zo zullen de
waarnemingen die momenteel tijdens de rondvraag naar voren komen in de
toekomst bij voorkeur ingevuld op waarnemingskaarten moeten worden in
geleverd. In de rubriek "veldwaarnemingen" kan er een leesbare samen
vatting van worden gegeven (zoals Gido Davidse dat in dit nummer over
de afgelopen periode heeft gedaanl terwijl e^ke waarneming met de nood
zakelijke informatie over onder meer datum en plaats in het archief
wordt "vereeuwigd"
Fred Twisk. linaret 10, 4336 JB middelburg, tel. nii8n-23730.