t TW/nyyr, I it fihirgnnp v 0
.-mji.cftic I OOP
4
DE ZEEUWSE MILIEU FEDERATIE EN DE HAVENUITBREIDING IN SLOE
Achtergrond
Op 23 juni 1999 hield Thijs Kramer in de M1CMEC voor 15 leden van dtogelwerkgroep een
lezing over de havenuitbreiding in het Sloe (o.a. waar nu het Rammekensschor is). Thijs is
werkzaam bij de Zeeuwse Milieu Federatie waarin wij als vereniging ook deelnemen. Het was
de bedoeling dat hij behalve over de nieuwe haven ook over het project Veerse meer, de
landschapsinrichting Walcheren en de zendmast voor de Walcherse kust zou praten, maar daar
zijn we niet of nauwelijks aan toe gekomen want de discussie over de nieuwe haven verliep
dermate geanimeerd dat er lang niet voldoende tijd was. Aan het eind van de avond concludeerde
Floor Arts dan ook dat we moesten overwegen om na de zomervakantie een extra vergadering
in te lassen omdat het belang van de onderwerpen dit rechtvaardigde. De nieuw te bouwen
containerhaven bleek een heel actueel onderwerp: de PZC van zaterdag 26 juni kopte
"Containerkade schept 3.000 banen, Zeeland en Rotterdam investeren 1,2 miljard in Vhssingen-
Oosf'.
De plannen
Heel in het kort komen de plannen hierop neer:
In het Sloegebied zou een containerloskade van 2600m lang (van de buitenhaven tot aan de
kancentrale) en 500m (gebouwd worden die zeeschepen in staat zou stellen aan diep water
oontónas te laden en lossen zonder de beperkingen die, ook na uitdieping van de Westerschelde,
gelden bij het doorvaren naar Antwerpen.
Men praat over 1,5 miljoen containers per jaar die per vrachtauto, binnenschip of spoor moeten
worden aan- en afgevoerd. Ter vergelijking: Rotterdam 5,5 miljoen en Antwerpen 3 miljoen
containers per jaar.
Eeen aider plan projecteert de containerkade in de Sloehaven naast de werf van de Schelde waar
nu het Rammekensschor is.
Er zijn negatieve milieu-aspecten variërend van het veriorengaan van een natuurgebied en een
strand waar thans vaak fossielen aanspoelen, tot aan luchtverontreiniging door toename van het
vervoer.
Zeeland Seaports, het Zeeuwse havenschap dat nauw bij het plan is betrokken, profileert zich
als "groene" onderneming. Er zou compensatie komen in de vorm van een nieuw getijden
natuurgebied aansluitend bij fort Rammekens, voor de Braakman is 2 miljoen beschikbaar
gestdd en in de toekomst zou ze bereid zijn een bedrag per container aan natuurbescherming af
te dragen.
De positie van de Zeeuwse Milieu Federatie
-De ZMF is samen met haar zusterorganisatie uit Zuid Holland deel gaan nemen in het overleg
toen het vinden van een alternatief voor het creeren van een tweede Maasvlakte voor de haven
van Rotterdam aan de orde was. De tweede Maasvlakte zou ten koste gaan van een uniek
duingebied bij Oostvoome. In dit kader is o.a. gekeken naar het opnieuw gebruiken van oud
havengebied in Rotterdam maar ook naar het thans voorliggende plan in Walcheren.
- Natuurmonumenten (en in haar kielzog de ZMF) is uit dit overleg getreden toen duidelijk werd
datmet de havenplannen in Zeeland een 2de Maasvlakte niet van de baan was. De lobby van de
Rotterdamse haven m.b.t. een 2e Maasvlakte is erg krachtig.
Zeeland Seaports is niet op z'n lauweren gaan rusten maar is m.b.t. havenaktiviteiten z'n eigen
f 7vutj/mpjr, I4t junrgnnp tir mtflmlwv
5
weg gegaan. De ZMF is in het overleg met Seaports blijven zitten. De ZMF meent met deze
partner het milieubelang goed te kunnen dienen en denkt meer invloed te kunnen uitoefenen door
overleg binnen de overlegstructuur dan door oppositie daarbuiten. Dit is een weloverwogen
keuze van de ZMF geweest ("met het vallen van de Berlijnse Muur is de mentaliteit veranderd,
het ideaalbeeld bestaat niet, altijd moetje suboptimaliseren en als je niet weet hoe het wel moet
dan heb je geen moreel recht"
De ZMF signaleert dat er al bedrijven zijn die officieel hebben laten weten alleen met Zeeland
Seaports in zee te willen gaan als Seaports aan de hoogste eisen m.b.t het milieu voldoet
Nu het plan er is neemt de ZMF weer afstand ("de koninklijke weg bewandelen") teneinde
iedereen en alle organisaties de kans te geven in beroep te gaan.
Het dilemma voor de ZMF is: enerzijds kunnen we niet aan de kant gaan staan, anderzijds lopen
we het gevaar als een industrieel ontwikkelingsbedrijf gezien te worden. We mogen in geen
geval gebruikt worden om het stempel "goedgekeurd door ZMF" te geven.
Kritische vragen die aan de ZMF werden gesteld
- Wordt u niet afgescheept met een bord linzensoep i.p.v. met wat substantieels?
Al de kades die er nu zijn worden al niet frequent gebruikt en volgens de loodsen zal het niet
goed mogelijk zijn om de schepen op stroom te laden/lossen.
- De ZMF Iaat nu geen principieel geluid meer horen!
Er wordt m.b.t. het huidige schor een oud principe -je moet houden watje hebt- losgelaten, in
principe zou je eerst een extra schor moeten aanleggen en pas na succes met de containerkade
beginnen.
Wij kijken natuurlijk vanuit een "Walchers" perspectief naar dit plan, niet vanuit een nationale
of provinciale invalshoek (en dat geeft andere uitkomsten!).
Leen van Vliet, Asserlaan 13,4334 EP Middelburg, 0118-642224.