| Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | pagina 8
ff XiLvfcr mccLui).
ff XiLvfcr mccLui).
,6) Dit zijn standaardvoorschriften en -bedragen, 43) die aan iedere kapitein worden uitgereikt en uit gekeerd; zie bijvoorbeeld archief Middelburgse 44) Commercie Compagnie (MCC) inventarisatie ... 17) Als voorbeelden: MCC 347, 509, 702, 888- 46) 889, 1089-1090.
terrein van de slavenhandel te begeven. Haar naam: de „Middel- burgsche Commercie Compagnie (MCC). ... oprichting van de M.C.C. luidde: „Het bevorderen van de koop handel en de zeevaart, ten voordele van de ingezetenen van de stad Middel burg".
tractueel met de M.C.C. overeen geko men waren, suiker en koffie aan boord van „De Africaense Galeij". ... produkten geveild. In de loop van 1742 verwerkte de boekhouder van de M.C.C. de rekening-courant van „De Africaense Galeij". Eind december
iedere twee slaven die door de M.C.C. geleverd zou worden, drie ox- hoofden, vaten met elk een inhoud van 232 liter, suiker of koffie zou brengen voor de retourvracht. ... " was een fregatschip. Zij was in 1732 in eigen beheer gebouwd door de M.C.C. op haar werf te Middel burg. Dit scheepsmodel behoorde door haar bouw tot de snellere schepen, maar kon relatief minder lading
Moeilijkheden met de slaven aan boord van de MCC-schepen. ... MCC 376, 391, 398, 461, 51 1, 775, 793, 800, 842, 890, 910, 922, 968, 1 124, 1 147, 1 153, 1 199-1200, 1228, 1234, 1239, 1252, 1366, 1385, 1397.
Nederlands (MCC) ... Nederlands (MCC)
Het handelsgebied van de MCC-slavenhandelaren strekt zich langs de Westkust van Afrika uit van de Siërra Leone-rivier tot en met Angola.
Na langdurige onderhandelingen, waarbij Sappius als bemiddelaar tussen Surinaamse planters en de M.C.C. op ... slaaf bedroeg ge middeld f 225.Om het risico te ver mijden dat de M.C.C. opnieuw dure re tourgoederen voor haar thuisreis zou moeten kopen, had zij bedongen dat „De Africaense Galeij" op de terugreis als
Middelburgsche Commercie Compagnie (MCC), de grootste slavenhaler van de Republiek5. We kunnen dus wel conclu deren dat de VOC de belangrijkste pijler van het Zeeuwse scheepvaartbedrijf buiten Europa vormde.
kwalificatie steunt op de uitgebreide bij drage van Unger over de slavenhandel van de Middelburgse Commercie Com pagnie (MCC), die concludeert dat uit welbegrepen eigenbelang de dienstba ren aan boord van de
goederen kapitein Vendevijle zijn slaven ruilde. Of anders gezegd: tegen welke „prijzen" hij slaven kocht. Uit enkele door Vendevijle gestuurde brieven aan de directie van de M.C.C. blijkt, dat er